Minulle henkilökohtaisesti Twitterin muskiintuminen pilalle oli todella kova kolaus. Olin siellä pitkälti toistakymmentä vuotta. Twitter oli pitkään suosikkisomeni, feedin kuratointi ja herkkä blokkisormi tekivät siitä kiinnostavan keskustelupaikan: omassa kuplassa ja vähän sen ulkopuolellakin. Tilin poistaminen tuossa loppuvuodesta väänsi sydämestä, vaikka meininki olikin jo valunut melkoiseksi.
Loppuaikoina mulla oli siellä yli tuhat seuraajaa. Tuhat ei ehkä kuulosta Oikeiden Somettajien mielestä paljolta, mutta se on moninkertaisesti se, mitä minulla missään muualla.
Ulkopuolelta on helppo sanoa, että seuraajamäärällä ei ole väliä, mutta pienkustantajan kirjailijaa ei ole olemassa ilman somea. Yhtään kukaan ei nosta kissan häntää. Lehtijutut ovat Afrikan tähden arvoinen tapaus. Siksi se tuhat seuraajaa oli arkisen somehöpötyksen lisäksi vuosikymmenen kärsivällisyydellä koottu, nousujohteinen määrä näkyvyyttä. Joka muskiintui. Puff Kyllä ketutti. Millään muulla alustalla en ole päässyt – enkä varmaan pääsekään – samaan. En ole erityisen kiinnostava somettaja, joka keräisi magneetin lailla seuraajia, Twitterissäkin kyse oli vain kärsivällisyydestä.
Instaa en oikein osaa sen kuvakeskeisyyden takia, Tiktok aiheuttaa näppylöitä monestakin syystä. Threadsista olen oikeastaan pitänyt, mutta nykymaailmassa uuvuttaa ajatuskin siitä, että sitoutuisi metahärpäkkeeseen vuosiksi kuten aikoinaan Twitteriin sitouduin.
Joten olen yhä vähän somekoditon. Ehkä tästä Mastodonista on auttajaksi aikanaan, kunhan opin tämän kunnolla.
[#]kirjailijamastodon #twitter #somekoditon
=> More informations about this toot | More toots from MariaCalendula@mementomori.social
@MariaCalendula @splonk Moikka 👋 Toivotaan, että löydät täältä jopa parempaa meininkiä kuin Twitteristä, monille meistä on tapahtunut niin 😀
=> More informations about this toot | More toots from milesizdead@mementomori.social
@MariaCalendula minustakin se oli tosi kiva formaatti ja mukavia ihmisiä, mutta täällä on ollut yhtä kivaa ja paljon kivempaakin.
=> More informations about this toot | More toots from immersfer@mementomori.social
@immersfer Tää on vain... erilainen. Eikä parin päivän käyttöä voi vielä ihan verrata 12 vuoteen 😁
=> More informations about this toot | More toots from MariaCalendula@mementomori.social
@MariaCalendula joo ei ehkä 😅 ite koin tämän tarpeeksi samantapaiseksi, että pääsin hyvin kyytiin, ja löytyi nopeasti hyviä tyyppejäkin seurattaviksi!
=> More informations about this toot | More toots from immersfer@mementomori.social
@MariaCalendula Sama, paitsi minun tilini hävisi elokuussa ilman selityksiä.
=> More informations about this toot | More toots from rmattila74@energydon.fi
@rmattila74 Höh, tuo on jo ankeaa.
@MariaCalendula Toisaalta sit taas helpompaa kun ei itse tarvinnut painaa liipasinta.
@rmattila74 @MariaCalendula Totta. Mutta onko mitään aavistuksia mahdollisesta syystä?
=> More informations about this toot | More toots from miiko@some.evvk.fi
@miiko @MariaCalendula Muutamaa tuntia aiemmin olin kommentoinut, että paikka alkaa muistuttaa Muskin avioliittoja.
@rmattila74 @miiko @MariaCalendula Touché.
=> More informations about this toot | More toots from simolaitakari@mastodontti.fi
@rmattila74 @miiko @MariaCalendula kas, muskin versio sananvapaudesta 🙄
=> More informations about this toot | More toots from rikuylonen@mastodon.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini