Ancestors

Toot

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 08:26

Pixelfedin kehittäjästä kiertää nyt kaikenlaisia kielteisiä ketjuja. Kontekstina on ehkä tarpeen tietää, että sellaisia kiertää aina tasaisesti myös Mastodonin kehittäjästä. Niissä on kyse jostain pienestä inhimillisestä virheestä, joka tulkitaan erittäin kielteisesti ja siitä päätellään, että kyseinen henkilö on pohjimmiltaan huono.

=> More informations about this toot | More toots from jonne@mastodontti.fi

Descendants

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 08:29

Tämä ei tarkoita, etteivätkö kehittäjät voisi tehdä virheitä! He usein tekevätkin, koska ovat ihmisiä ja siten puutteellisia. Tilannetta pahentaa se, että he ovat päävastuussa ylläpitämästään ohjelmistosta, jolloin heidän päätöksensä vaikuttavat moneen muuhun. Siinä mielessä päätös siirtää Mastodon säätiön hallinnoitavaksi oli erinomainen ja toivon, että Pixelfedille käy samoin.

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 08:35

Minustakin Pixelfedin kehittäjä on syvästi puutteellinen, mutta hän on ihminen, joten se on odotettavissa.

En silti näe, että esimerkiksi syytteet transfobiasta olisivat perusteltuja: Pixelfed.social, kehittäjän oma palvelin, (https://pixelfed.social/) kieltää eksplisiittisesti transfobian ja käsittääkseni sääntöä myös aktiivisesti valvotaan. Kaikkea kehittäjän sanomaa tulkitaan nyt erittäin tarkkaan ja usein pahantahtoisesti.

Olen kuitenkin valmis muuttamaan mieleni tämän suhteen.

Written by Kari Smolander on 2025-01-20 at 08:34

@jonne Siinä mielessä Pixelfed ja Mastodon ovat eri asemassa, että kuvilla ja jopa niiden järjestyksellä on enemmän arvoa. Ei ole uskottavaa, että yksi ainut kehittäjä ja ylläpitäjä pystyy pitämään palvelua kasassa pitkällä tähtäimellä.

=> More informations about this toot | More toots from smoltron@mastodontti.fi

Written by Henrik MPEG-1 Slayer 3 on 2025-01-20 at 08:39

@jonne

Oon aika-ajoin kanssa miettinyt, että missä määrin mielipide jostain OSS kehittäjästä henkilönä pitäisi vaikuttaa siihen, käytänkö / suosittelenko jotain softaa vai en. Usein kehittämässä on kuitenkin paljon muutakin porukkaa. Yritän välttää sen vaikutusta, mutta sitten välillä kuitenkin... Erään softan kehittäjä paljastui venäläiseksi, sotaa innokkaasti kannattavaksi yksilöksi. Väkisinkin meni fiilikset kyllä, en mahtanut mitään. Toisaalta jätän kuitenkin tämän päätöksen itse kullekin.

=> More informations about this toot | More toots from henrik@eliitin-some.fi

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 08:43

@henrik Varmaan oleellista on myös, millaisessa asemassa se yksi kehittäjä on ja millaista valtaa hänellä on päättää ohjelmiston sisällöstä. Esim. minusta kritiikki siitä, miten Stalmanilla on liikaa valtaa ja hänen asemansa haittaa vapaan ohjelmiston kehitysmahdollisuuksia ovat minusta hyvin perusteltuja.

Written by Tor Lillqvist on 2025-01-20 at 08:45

@henrik @jonne Itsekin käytän GNU Emacsia edelleen vaikka RMS on lievästi sanottuna omituinen kultinjohtaja ja hyypiö.

=> More informations about this toot | More toots from tml@urbanists.social

Written by Jakke Lehtonen on 2025-01-20 at 08:45

@jonne ootas niin haen kupin kahvia ja otan paremman asennon — noin, kerros lisää, kun mikään ei päihitä kunnon juoruja.

No, vakavasti ottaen. Minä en ole kuullut mitään muuta kuin että Pixelfed ei ole lähelläkään niin valmista kuin annetaan ymmärtää (kuten ei olekaan), mutta sehän on nykyään sääntö dev-puolella. Joten jos jotain kuulee, niin mihin ei pidä uskoa?

Tai oikeammin — miksi ylipäätään juoruja levitetään, ja kenen varpaille on astuttu?

=> More informations about this toot | More toots from jagster@kvarkki.nexus

Written by Koutsie :unverified: on 2025-01-20 at 10:00

@jonne se ei toki auta että pixelfedin kehittäjällä on ollut jo useita ns: meltdowneja - mutta katsotaan mitä pixelfedistä tulee - varsinkin kun lukee mm käyttöehtoja ei tule oikein kotoisa olo...

=> More informations about this toot | More toots from k@layer8.space

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:04

@k @jonne Ei auta myöskää se, et dansupilla on tapana poistaa ketjut jälkikäteen kun se on sanonu jotai oikeesti tyhmää.

Se viel menis, mut tää tyyppi ei koskaan pyydä anteeksi omaa paskaa käytöstään, niin voin ilman omantunnontuskia väittää tän tyypin olevan vähintään tyypillinen techbro-kusipää.

Onko tää välttämättä pixelfed-boikotin arvonen? Ehkei. Mut pelkissä loopsin käyttöehdoissa on ihan vitun urpoo settii jota dansup ite on säveltäny.

=> More informations about this toot | More toots from miiamustang@eliitin-some.fi

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:07

@k @jonne Et niinku, mä en tyyppii vihaa väitetyn transmisian takia, koska siitä en oo näyttöö nähny syystä tai toisesta.

Mä en luota dansupiin ihmisenä sen jälkee, ku osottautu miten loopsin kanssa hän sanoo yhtä (desentraloitu alusta, sä omistat sun sisällön, ei techbro-venkoiluu) ja tekeeki toista (käyttöehdoissa annat luvan käyttää sun matskuu miten vaa dansup haluaa "perpetually")

=> More informations about this toot | More toots from miiamustang@eliitin-some.fi

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:09

@k @jonne Asian tiimoilta.

https://queer.garden/@moiety/113846748039553440

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:20

@k @jonne Ja siis, tämä(kään) ei ois niin iso ongelma, jos tässä ei olis tällästä ihmeen savuverhoo tässä kommunikoinnissa.

dansup selkeesti tykkää maalata sen omat projektit tosi vapaiks, siisteiks ja käyttäjiä kunnioittaviks, mut samalla sillä on selkee tarve hyötyy muiden käyttäjien kustannuksella jollakin tavalla.

Tän takia mä en vaan yksinkertasesti voi luottaa dansupin projekteihin. Tällä ei oo ees minkää transvihan kanssa tekemistä.

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 10:36

@miiamustang @k Minä tulkitsisin sen ennemmin niin, että hän on vain huono jossain asioissa ja kommunikointi on yksi niistä. Koska hän on niin julkisessa roolissa nyt, siitä seuraa kaikenlaista harmia. Asiaa ei auta, että sen sijaan, että hän tekisi asiat hitaasti ja kunnolla, hän juoksee kiireellä projektista toiseen. Nämä eivät ole erityisen luottamusta herättäviä piirteitä, mutta kovin inhimillisiä.

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 10:34

@miiamustang @k Tämä vastaus on minusta varsin ymmärrettävä: https://mastodon.social/@dansup/113822734730376605

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:38

@jonne @k Okei, täs on yks asia mikä itseeni huvittaa.

On ehkä techbroin ratkasu koskaan laittaa jonkinlainen generoija (tai mahollisesti tekoäly) tekemään sun TOS:in :D

Toivottavasti hei dansup hommaa asiansa osaavia tyyppejä tekee tuohon hyvän tos:in ajallaan!

Tää ei silti meinaa, että mä henk. koht. luottaisin dansupin projekteihin tai kyseisen henkilön motiiveihin noin niinku ylipäätään.

En siis estä tai mäkätä muille hänen juttujen käytöstä, ilmasen vaan omat varaukseni lol

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 10:45

@miiamustang @k Ymmärrän hyvin ratkaisua: kysyin asianajajilta paljon maksaisi kirjoittaa TOS joka vastaa suomen lainsäädäntöä, eikä minulla varmaan koskaan ole varaa tehdä niin. Käytin siis generaattoria, johon täytetään tietoja ja sen perusteella se tuottaa valmiin TOSin. Jos on parempia ehdotuksia, otan mielelläni vastaan niitä!

Mutta olen samaa mieltä muuten: Dansup tarvitsee apua, koska hoitaa monia asioita huonosti.

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:48

@jonne @k On tuo totta, että tossin tekeminen asianmukasesti maksaa kyllä rahaa ja vaatii osaamista, siitä ei pääse yli eikä ympäri!

Mut mua kiinnostaa tavallaan tietää, et miten kauan kesti ennen kun hän on itse nähny oman tos:in :D

Mutta! Mikäli hän saa kasaan tiimin tekemään tota sujuvasti, mä veikkaan et itse alustan juridiset yms kommervenkit tulee enemmän selkeiksi ajan kanssa.

Et sanotaanko, et ootan ja kattelen :D

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 11:08

@miiamustang @k Joo, siinä on aika iso ero että lätkäisee jonkin generaattorin tuotoksen suoraan käyttöehdoiksi ja käyttää sellaista apuna...

Written by Juha Salaisuustasolta on 2025-01-20 at 10:13

@miiamustang @jonne

Shrigglepussin siitä ketjusta löytyy linkki tuohon poistettuun transmisia-kommenttiin, mutta en tunne aihetta ja siitä ei näy konteksti niin hyvin, etten osaa tulkita sitä suuntaan tai toiseen.

Mutta joo, ääh ja plääh.

=> More informations about this toot | More toots from Evilpupu@masto.ai

Written by FzB♭ 💨 on 2025-01-20 at 12:05

@miiamustang «(käyttöehdoissa annat luvan käyttää sun matskuu miten vaa dansup haluaa "perpetually")» 👀

Mitä hittoa onko siellä oikeasti lukenut noin??

@k @jonne

=> More informations about this toot | More toots from zenfrt@sauna.social

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 12:06

@zenfrt @k @jonne Mitä ilmeisimmin juu, loopsin TOS:issa

Veikkaan että asia toki tulee muuttumaan, kun asiasta on käyty ilmeisesti aika paljon keskustelua.

https://bajsicki.com/blog/loops-video-terms/

Written by FzB♭ 💨 on 2025-01-20 at 12:15

@miiamustang Uh... Päänsärky iskee tuota lukiessa.

Selkeesti tyyppi tarvii parempia juridisia neuvoja. Tai sitten hän on häijympi kuin olen valmis uskomaan.

(Tai sitten mä en ymmärrä jotakin oleellista jenkkiläisestä oikeuskulttuurista. Sekin on mahdollista.)

@k @jonne

=> More informations about this toot | More toots from zenfrt@sauna.social

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 12:18

@zenfrt @k @jonne Mut niinku sanonta menee

"don't attribute to malice what can be adequately explained through incompetence" :D

Written by Tero Ykspetäjä on 2025-01-20 at 10:50

@miiamustang @k @jonne Ainakin Vernissage-sekoilun jälkeen pyysi anteeksi mun mielestä hyvin vilpittömän oloisesti.

Kyllä mun arvio tyypistä on silti myös, että on vähän arvaamaton ruutitynnyri, jolla on liian monta rautaa tulessa. Veikkaan että joko palaa loppuun tai jossain kohtaa tötöilee julkisesti niin rajusti, että karkottaa ihmisiä ympäriltään. Toivon että siihen mennessä on ehtinyt siirtää palveluita vähemmän riippuvaiseksi omasta panoksestaan.

=> More informations about this toot | More toots from tero@masto.ai

Written by Miia Mustang on 2025-01-20 at 10:52

@tero @k @jonne Joo, siis. Siinä mielessä kyllä pystyn ymmärtämään, et kun on lautanen niin täynnä kun hänellä on, tulee vähä sotkua pitkin rinnuksia.

Jahka saa just ryhmän tekee tota sujuvasti, mä veikkaan et hänkin tuosta rauhottuupi.

En siis meinaa että mä tyypistä millää henk. koht. tasolla pitäisin, mut noinniinku koitan olla anteeksiantava, vaikkakin mä valitan. :D

Written by Jonne Arjoranta on 2025-01-20 at 11:06

@miiamustang @tero @k Joo, minäkin olen vuosien varrella valittanut aika moneen kertaan tyypistä, kun Pixelfedissä on niin moni asia ollut vähän sinne päin. Toivottavasti tajuaa omat rajansa ajoissa ja toimii sen mukaan!

Written by Laura_anniina on 2025-01-20 at 10:02

@jonne Hyvä kun sanoitat tätä asiaa! Tuntuu että nyt kun palvelun suosio kasvoi niin alkoi tällainen hakemalla haettu epäkohtien metsästys.

=> More informations about this toot | More toots from LaraMint@mementomori.social

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113859730943495007
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
426.090798 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
9.574511 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).