Ancestors

Written by Lars Fosdal on 2025-01-04 at 15:04

Er det noen av dere som har testet Hudd?

https://hudd.no/

[#]NorskTut #Allheimen

=> More informations about this toot | More toots from LarsFosdal@mastodon.social

Toot

Written by Lars Fosdal on 2025-01-04 at 15:08

Jeg er ikke sikker på hva jeg mener om Hudd enda.

Pluss:

Garantert bot og reklamefri

Liker naboskapsfokuset

Minus

Kun for folk med Vipps

=> More informations about this toot | More toots from LarsFosdal@mastodon.social

Descendants

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-04 at 15:17

@LarsFosdal nei, og har ikke tenkt å prøve heller. Ikke interessert i å logge inn med vipps

=> More informations about this toot | More toots from aagot@fribygda.no

Written by Erlend on 2025-01-04 at 16:19

@aagot @LarsFosdal Er det fordi du heller ville brukt en annen form for identifisering, eller fordi du ikke synes fordelene ved at alle på en slik plattform er identifisert er verdt det?

(Eller begge deler? Eller noe helt annet? ☺️)

Jeg er jo selvsagt i utgangspunktet tilhenger av å ikke identifisere meg for voldsomt på nett-tjenester — men her virker det jo å ha en funksjon.

(Ikke at jeg er så voldsomt interessert i utgangspunktet, altså.)

=> More informations about this toot | More toots from havn@mas.to

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-04 at 16:49

@havn @LarsFosdal fordi jeg sånn rent prinsipielt er imot den typen identifisering.

Written by Arne D. S. Haldorsen on 2025-01-04 at 22:18

@aagot @havn @LarsFosdal Sentraliserte sosiale medier som ikke kan snakke med andre sosiale medier (i motsetning til #allheimen og #ActivityPub-protokollen) er vel litt gammeldags?

Og har de ingen webklient, bare app? Så det MÅ brukes på en smarttelefon?

Og vet vi noe om forretningsmodellen? Hvordan skal de tjene penger?

Ellers enig i at det er fint at noen lager noe for kommunikasjon i lokalsammfunn. Godt initiativ!

=> More informations about this toot | More toots from ahaldorsen@tutoteket.no

Written by Erlend on 2025-01-05 at 16:58

@ahaldorsen @aagot @LarsFosdal At det er gammeldags er vel i bestefall en ønsketenkning blant oss som er tilhengere av slike åpne standarder, heh. Menja – jeg vil jo også at "alt" skal støtte slikt! Men det er kanskje vanskelig (umulig?) å kombinere med en platform hvor det er en tanke at alle skal være verifiserte? (Som jeg jo ser noen fordeler med.)

De sier at de går for freemium. Jeg liker det bedre enn reklame-finansiert i alle fall. 🤷🏻‍♂️

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-05 at 17:09

@havn @ahaldorsen @LarsFosdal hvis alle skal være verifisere skaper det bare enda større digitalt utenforskap.

De som ønsker å omgå verifisering kommer til å fortsette med det, og de som er marginaliserte blir dyttet videre ut.

I tillegg er en database med verifiserte identiteter et meget fristende mål for cyberkrim.

Nei takk.

Written by Erlend on 2025-01-06 at 08:43

@aagot @ahaldorsen @LarsFosdal Dette tror jeg du kan bedre enn meg! Men man trenger vel ikke lagre noe sensitivt når man bruker "Logg inn med X"? Dette vil vel også gjelder Vipps/BankID?

Menja, jeg er hverken klar tilhengeren av verifsering eller denne spesifikke tjenesten! Jeg bare tror det kan ha en verdi, for eks når det gjelder bot- og troll-mengden, på en slik tjeneste. Men det betyr ikke at det er verdt det, sånn i netto, heh.

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 09:26

@havn @ahaldorsen @LarsFosdal det at folk troller mindre når de har fullt navn er vel en myte vi burde ha sluttet med etter 15 år med facebook. Folk sier forferdelige ting under fullt navn hele tiden, litt uklart for meg hvorfor de skal slutte med det bare fordi de har logget inn med vipps?

Bots er vel bedre ja men folk er jo idioter jevnt over så troll løses ikke med dette

Written by Erlend on 2025-01-06 at 09:28

@aagot @ahaldorsen @LarsFosdal Hehe, absolutt et godt poeng dét. Men tenkte kanskje folk ville kjenne mer på konsekvensene når det skal være en nabolags-greie? Ikke at det vil være 0 idioti, men kanskje mindre?

(Men igjen: Betyr ikke at verifisering er verdt det.)

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 09:41

@havn @ahaldorsen @LarsFosdal hører at du aldri har blitt trakkasert av noen du kjenner. Og det er jo hyggelig for deg. Jeg har fått hets på vibbo en gang, det er appen til OBOS som de fleste OBOS borettslag bruker. Altså jeg gjentar, folk er forferdelige

Written by Erlend on 2025-01-06 at 09:54

@aagot @ahaldorsen @LarsFosdal Jeg sier jo ikke at "verifisering fører til ingen trakassering", men at jeg, i noen sammenhenger, tror det kan føre til mindre av det. (Uten at jeg er voldsomt sikker i min sak.)

Folk har alltid vært dritt, og har mobba til alle tider (og gjør det fortsatt IRL). Men det betyr jo ikke at ikke for noen er enda lettere å trakassere med mer distansering.

(Samtidig er et jo også mange fine anonyme kontoer på nett!)

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 10:01

@havn @ahaldorsen @LarsFosdal det er også mange mange gode grunner til at folk kanskje ikke ønsker å bruke sitt juridiske navn. Jeg for eks går under et annet navn enn mitt juridiske, og jeg kjenner ganske mange som gjør det uten at det er noe rart med det. Men folk som lever med en forferdelig eks, men som av ulike årsaker ikke får beskyttelse fra politiet (altså de aller aller fleste), for dem er det en sikkerhetsrisiko med verifisert identitet

Written by Erlend on 2025-01-06 at 10:10

@aagot @ahaldorsen @LarsFosdal Absolutt! Men det er vel ikke umulig å støtte at man kan velge navn selv om man har verifisering? Og hvis eksen også er verifisert, så bør vel vedkommende ganske enkelt kunne blokkes? (Siden de ikke bare kan lage seg nye brukere.)

Menja, det er jo nettopp ansamlinga av problemer (som jeg ikke har benekta), hvor noen kan løses, og andre ikke, som vel gjør at verifisering ikke er verdt det. 🤷🏻‍♂️

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 10:16

@havn @ahaldorsen @LarsFosdal i tillegg er verifisering en normalisering av statlig kontroll på nett. Og det er jeg uansett sterkt imot. Samme med alderskontroll på nett. Helt uaktuelt.

Written by Erlend on 2025-01-06 at 10:23

@aagot Jeg synes det er litt vanskelig… For på den ene sida er jeg absolutt enig med deg. Samtidig så er det jo ikke åpne ting, som Allheimen, som har mest innflytelse på nettet, akkurat – men tech-giganter, som jeg jo synes bør kunne reguleres av demokratiet.

(Men det kan jo bli en slippery slope. Noe jeg ofte synes er et dårlig argument – men kanskje ikke her.)

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 10:26

@havn det er en forskjell på regulere tech gigantene og å regulere brukerne. Det ene er vi som samfunn veldig lite gira på, som tvinger frem forslag om det siste. Reguleringen skjer på feil sted

Written by Erlend on 2025-01-06 at 10:31

@aagot Har jo faktisk kommet en del mer regulering de siste åra (DMA blant annet) – uten at jeg sier det er hverken nok eller optimalt!

Men hvordan ser du for deg at regulering av sosiale medier knytta til barn kan skje? Eller det bare være fritt fram? (Jeg tenker jo at jeg heller vil at staten skal håndtere slikt enn at Meta selv skal begynne å samle inn greier…)

Written by Seniorrådgiver 🔥 on 2025-01-06 at 10:47

@havn har ikke disse barna foreldre? Og det sier jeg som en person som ikke hadde tilstedeværende foreldre som barn. Må staten virkelig ha sine skitne fingre borti alt? Og "think about the children" er i alle fall slippery slope til å forby "voksent innhold" for eks det faktum at transpersoner og homofile eksisterer.

Written by Erlend on 2025-01-06 at 11:17

@aagot Det at mange utnytter "think of the children" til masse dritt betyr jo ikke at man aldri skal "tenke på dem". (Og jeg synes det er ganske urettferdig av deg å lempe meg sammen med den gjengen der, hvis det var dét du gjorde.)

Realiteten er jo at (for eksempel) algoritmebaserte medier fører med seg mye negativt, blant annet for barn. Og det er fryktelig vanskelig å gjøre noe med de tinga uten kollektive handlinger, selv om folk flest har foreldre. (1/3)

Written by Erlend on 2025-01-06 at 11:17

(Samtidig synes jeg anti-skjerm-gjengen ofte er fryktelig unyanserte, og ofte glemmer det positive med nettet – også for barn. Som for eksempel å se at det finnes transpersoner og homofile, og muligheten til å finne fellesskap utenfor lokalmiljøet. Dette bidrar til hvorfor jeg synes hele denne materiene er vrien.) (2/3)

Written by Audun on 2025-01-06 at 12:00

@havn @aagot Problemet er at "think of the children" gjør at man ikke ser på de faktiske reguleringene som trengs. Et generelt forbud mot å overvåke folk og mot misbruke innsamlede personopplysninger, slik tech-gigantene gjør, vil fikse mye, også for barn på nett. Men det vil verken politikere eller foreldregrupper snakke om. Og techgigantene er sjeleglade for at ingen snakker om det og man skal ikke se bort i fra at de bruker makten sin til å styre samtalen over på aldersgrenser (inkludert Schibsted, som ikke vil ha den diskusjonen).

=> More informations about this toot | More toots from audunmb@todon.nl

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113770713313213975
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
375.341991 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
9.966196 milliseconds

This content has been proxied by September (ba2dc).