Ancestors

Toot

Written by Sune Auken on 2024-12-28 at 19:48

Tredive år som formodet professionel skribent og jeg kan tilsyneladende stadig ikke lade være med at sætte komma efter langt forfelt.

... Suuuuk ...

[#]JegSkriver #DanskerTrut

=> More informations about this toot | More toots from SuneAuken@mastodon.world

Descendants

Written by Tanya Karoli 4 a better world on 2024-12-28 at 20:35

@SuneAuken tsk tsk tsk …

=> More informations about this toot | More toots from tanyakaroli@expressional.social

Written by Sune Auken on 2024-12-28 at 21:01

@tanyakaroli

Det driver mig til vanvid. Jeg læser korrektur med alt, hvad jeg har, og alligevel sniger de jävla kommaer sig ind.

=> More informations about this toot | More toots from SuneAuken@mastodon.world

Written by Morten Kjeldgaard on 2024-12-28 at 21:15

@SuneAuken @tanyakaroli Du må være forstående, kommaer har det svært. Nogen taler endog om at afskaffe dem.

=> More informations about this toot | More toots from mok0@mastodon.online

Written by ɘniɿT on 2024-12-29 at 06:19

@SuneAuken da jeg gik i folkeskole, lærte vi først de gamle kommaregler. Så kom der nogle nye som var mere pausebaserede. Så blev de skrottet og vi skulle lære de gamle regler igen.

Nu kan jeg ingen af dem, og smider i stedet en håndfuld kommaer ind, som om jeg fodrede fugle med dem. Jeg aner ikke hvad jeg laver.

=> More informations about this toot | More toots from Trine_DK@helvede.net

Written by Toke Riis Ebbesen on 2024-12-29 at 06:28

@Trine_DK @SuneAuken I er ikke alene. Jeg lærte først ægte kommasætning, da jeg blev ansat som forlagsredaktør. Og er stadig ofte i tvivl. Men her på Mastodon kan vi leve med mangelfulde kommaer ☺️

=> More informations about this toot | More toots from tokeriis@helvede.net

Written by notsoloud on 2024-12-29 at 06:42

@tokeriis

Jeg forstår ikke ordet "mangelfulde" 😉

Jeg kender reglerne for grammatisk komma. Og ignorerer dem bevidst, hvis jeg synes noget andet virker bedre.

@Trine_DK @SuneAuken

=> More informations about this toot | More toots from notsoloud@expressional.social

Written by Carsten on 2024-12-29 at 08:08

@notsoloud @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken

Kommaer er det værste eksempel på, at vi tror sprog skal være 'korrekt' for enhver pris.

Sproget er dit, og ud over at du (måske) nogle gange har en interesse i at gøre dig forståelig og skrive i et sprog der ikke støder folk fra dig, så kan du gøre med det som du vil.

Du kan stave som du vil, du kan kommatere som du vil.

=> More informations about this toot | More toots from EvilCartyen@mstdn.dk

Written by Martin Schultz on 2024-12-29 at 09:46

@EvilCartyen @notsoloud @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken jeg er enig med dig i henhold til komma. Stavning kan nemmere forstyrre forståelsen af teksten.

=> More informations about this toot | More toots from mshdk@mastodon.social

Written by Carsten on 2024-12-29 at 09:55

@mshdk @notsoloud @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken ja, til en hvis grad. Men i Norge er der mange der både taler og skriver dialekt, og det volder dem nu ikke synderligt mange problemer.

Af en eller anden grund er danskerne ekstremt negative overfor sproglig variation i både skrift og tale, og det er jo i virkeligheden et demokratisk problem.

En stædig insisteren på sproglig korrekthed har altid været et midel til undertrykkelse - kan du ikke tale eller skrive magtens sprog, så er du ikke værd at høre på. Så kan man lige få tavshedsgjort alle de dårligt uddannede, indvandrerne, minoriteterne, eller dem der taler og skriver dialekt.

Så jeg synes vi bør være meget mere large med hvordan folk udtrykker sig, bare de udtrykker sig med egne ord.

Men man kan altid regne med at journalisterne og de veluddannede sidder og fniser når folk ikke bruger lige deres yndlingssociolekt.

Written by Tanya Karoli 4 a better world on 2024-12-29 at 12:02

@EvilCartyen Lyt til Carsten, alt hvad han siger, er rigtigt! ♥️🥰@mshdk @notsoloud @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken

=> More informations about this toot | More toots from tanyakaroli@expressional.social

Written by Toke Riis Ebbesen on 2024-12-29 at 12:07

@tanyakaroli @EvilCartyen @mshdk @notsoloud @Trine_DK @SuneAuken Jeg er helt enig i fht dialekter (edit: og sociolekter!).Dog tror jeg ikke journalister sidder og griner længere. I hvert fald ikke dem, jeg har mødt.

=> More informations about this toot | More toots from tokeriis@helvede.net

Written by notsoloud on 2024-12-29 at 12:07

@tanyakaroli

Vi har nu Tanyas tilladelse til at fremføre vores trusler i dem sociolekt vi selv finder for godt 😉

@EvilCartyen @mshdk @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken

=> More informations about this toot | More toots from notsoloud@expressional.social

Written by Tanya Karoli 4 a better world on 2024-12-29 at 12:09

@notsoloud Haha, nej, trusler er det kun mig der må sende (de er så milde at ingen tager skade af dem alligevel) 😂

@EvilCartyen @mshdk @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken

Written by Carsten on 2024-12-29 at 12:31

@tanyakaroli @notsoloud @mshdk @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken Prøliåhørhær! Do da smart! KÆFT hvor er du da smart at høre på!

(I østjylland truer vi ved at insinuere at du er klog)

Written by Tanya Karoli 4 a better world on 2024-12-29 at 16:42

@EvilCartyen Mine bedsteforældre på min fars side (begge fra Vejle-egnen) sagde ultratørt: “ja, do så klåuw do ka’ undwær’ æ hui” (du er så klog at du kan undvære hovedet, for de ikke-jyskkyndige) 😂

@notsoloud @mshdk @tokeriis @Trine_DK @SuneAuken

Written by liebach on 2024-12-29 at 07:30

@Trine_DK @SuneAuken Jeg lærte også de gamle komma regler af Hr. Hansen. Siden da har jeg glemt alt om dem, og skriver alligevel også mest på Engelsk. Hvor jeg heller ikke kender nogen regler. Så det er bare godt.

=> More informations about this toot | More toots from m@helvede.net

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113732178350656095
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
355.33013 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
4.358162 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).