Moet er een Social Media verbod komen voor kinderen?
Noorwegen wil dat voor kinderen onder de 15. Nu zei ik hier al dat socials het nieuwe roken zijn, dus zo’n verbod is niet gek. In NL zijn de meningen verdeeld. In mijn ideale wereld geen verbod, maar gezonde socials, maar die platformen gaan zelf nooit drastisch ingrijpen in hun verdienmodellen helaas. Dan loopt er nog een discussie over de leeftijdsgrens. Verbod vanaf welke leeftijd? 12? 16? Wat vinden jullie?
[#]SocialMedia #tweedekamer
=> More informations about this toot | More toots from barbarakathmann@mstdn.social
@barbarakathmann Is er wetenschappelijk bewijs of is het gewoon “moral panic”?
https://www.youtube.com/watch?v=sNxV4UMRYQA
=> More informations about this toot | More toots from ericdere@mastodon.nl
@ericdere We blijven maar zeggen dat er geen wetenschappelijk bewijs is, maar alleen al het feit dat 2.2 miljoen Nederlanders zich ongelukkiger voelt door het veel te veel gebruiken van de Smart Phone en dus socials doen wel bellen rinkelen. Ook dat de meeste jongeren aangeven dat ze verslaafd zijn en hulp nodig hebben om gezonder online te opereren zegt genoeg. Niet voor een verbod, maar wel om hardere aanpak platformen en breed maatschappelijk debat en richtlijnen.
=> More informations about this toot | More toots from barbarakathmann@mstdn.social
@barbarakathmann 2,2 miljoen? Bron?
=> More informations about this toot | More toots from ericdere@mastodon.nl
@barbarakathmann De huidige leeftijdsgrenzen worden nu al links en rechts overtreden. Is ook niet te controleren zonder vergaande privacy en technische consequenties (hoe krijg je een sluitende ID check die wereldwijd toepasbaar is?). Verbod? Nee, online verbinding maken met anderen is heel waardevol, zeker voor de vreemde eendjes onder de jongeren. Taylor Lorenz had een interessante reactie op ‘Generatie angststoornis’: https://youtu.be/sNxV4UMRYQA?feature=shared
=> More informations about this toot | More toots from elmine@deepthought.infullflow.net
@barbarakathmann Het vergt wettelijke grenzen om de smerige rafelranden van online interactie schoon te schrobben én tegelijkertijd actieve begeleiding van ouders/verzorgers/docenten bij het leren interacteren online. De eerste generatie kinderen die socials al jong gingen gebruiken had pech, want hun ouders hadden geen voorbeeldrollen om naar te handelen. Ouders van jonge kinderen nu zijn zelf al lang online actief. Zij snappen beter waar op te letten. Hoop ik.
=> More informations about this toot | More toots from elmine@deepthought.infullflow.net
@barbarakathmann P.S.: er is ook hoop (DPG betaalmuur)
https://www.trouw.nl/opinie/opinie-na-veel-uren-op-tiktok-belandde-ik-in-een-nepwereld~bc70cd7c9/
@elmine Dat hoop ik ook, maar toch zie je dat kinderen steeds jonger op socials zitten en ook lang online zijn.
@elmine
@barbarakathmann
Interessant! Die video van @taylorlorenz kende ik niet.
Ik ben trouwens aan het afstuderen over kinderen, social media en leeftijdsverificatie of alternatieven. Daarbij verzamel ik ook dit soort bronnen, dus als je meer relevante bronnen hebt over kinderen en social media hebt hou ik me aanbevolen.
Ik zal de tijdlijn ook eens ergens online publiceren komende week.
Een begin:
https://www.greens-efa.eu/en/article/document/trustworthy-age-assurance
https://edri.org/our-work/open-letter-the-dangers-of-age-verification-proposals-to-fundamental-rights-online/
https://edri.org/our-work/protection-through-empowerment-and-not-exclusion-edris-response-to-dsa-article-28-call-for-evidence/
=> More informations about this toot | More toots from erikkemp@tukkers.online
@barbarakathmann Dat een verbod censuur is, want dit treft ook queer jongeren die in een sociaal isolement leven, zoals in een vijandige SGP-omgeving, en via social media wel contacten kunnen onderhouden.
Verder zijn vormen van leeftijdscontrole waarbij ID's moeten worden getoond een heel groot risico voor de privacy van iedereen.
=> More informations about this toot | More toots from Heidentweet@todon.eu
@Heidentweet @barbarakathmann iets symbolisch doen om cis/hetero kinderen te beschermen en ondertussen queer kinderen actief schaden, dat zien we veel de laatste tijd 😔
treft trouwens ook kinderen die het slachtoffer zijn van (psychologisch) misbruik door hun ouders, kinderen met een psychische of somatische aandoening (lotgenotencontact), noem maar op.
=> More informations about this toot | More toots from marlies@tacobelllabs.net
@barbarakathmann Ik denk het niet, want daarmee ontzeg je ze ook de toegang tot alle voordelen van social media. Ik denk wel dat je sociale media (en dan vooral de algoritmen die je feed bepalen) heel sterk moet reguleren. Daar heeft iedereen baat bij, maar vooral kinderen.
Wel zie ik voor me dat er sociale media platformen komen die gecureerd zijn voor kinderen. Voorbeeld: Mastodon servers vanuit PO scholen waarbij je je dan alleen op toegestane (denk kijkwijzer) kanalen kunt abonneren.
@barbarakathmann Dan haal je als NICAM bijv. ook het contact met iedereen die voor de doelgroep kinderen wil publiceren naar je toe omdat die alleen met jouw stempel tussen de mogelijke kanalen van kinderen komen te staan.
@barbarakathmann je zult het ook moeten vergelijken met andere zaken als alcohol en misschien vooral wel het rijden op brommer of in een auto.
Zijn kinderen in staat om goed beslissingen te nemen op dat vlak?
Bij brommer en auto zijn in het verleden duidelijke keuzes gemaakt.
De vraag is dus vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zichzelf voldoende beschermen tegen de gevaren van social media?
12? 14? 16?
De gevaren spelen zich immers juist zonder toezicht af.
[#]Politiek #SocialMedia
=> More informations about this toot | More toots from vosje62@mastodon.nl
@barbarakathmann onder de 15 vind ik een prima idee (alleen hoe te handhaven???) 12 jaar is zo dicht op de overgang naar voortgezet onderwijs, dat alleen is al een sociale uitdaging van jewelste en daarbij de puberteit...
=> More informations about this toot | More toots from beatekurth@mastodon.social
@beatekurth
Het is alleen te handhaven met een verplichte legitimatie van iedereen die op internet zit. En dat is letterlijk levensgevaarlijk voor bijvoorbeeld activisten en vluchtelingen, en een heel groot privacyrisico voor iedereen.
Dus niet te vergelijken met een verbod op roken, Barbara.
@barbarakathmann
=> More informations about this toot | More toots from Heidentweet@todon.eu
@Heidentweet @beatekurth Eens dat het niet te vergelijken is met een verbod op roken. Goed dat je dat erbij zegt. Vergelijking is meer de gevolgen voor onze gezondheid!
@beatekurth Handhaven is idd mega probleem. Noorwegen wil dit wel, maar weet ook niet hoe ze dat moeten doen. Ze denken volgens mij gewoon een signaal af te geven, maar iets verbieden waarvan je van te voren weet dat het niet handhaafbaar is voor het signaal klinkt ook niet heel ok!
@barbarakathmann Zoals je zelf al zegt zullen de huidige grote platformen niet vanzelf hun (lucratieve) werkwijze veranderen.
Ik ben van mening, dat een niet te controleren, leeftijdsgrens niet de juiste weg is.
Ik vind, dat de bron aangepakt moet worden, dus de platformen. Die kun je met goede wetgeving beter aanpakken en reguleren, zodat ze voor jongeren ook een leuke veilige omgeving zijn. Dat zal wel in Europees verband moeten, Nederland alleen heeft waarschijnlijk weinig impact.
=> More informations about this toot | More toots from markdevries@mstdn.social
@barbarakathmann
Het lijkt mij, als ik een bescheiden bijdrage mag doen aan deze discussie, dat het begrip 'social media' een te ruim containerbegrip is om te hanteren in deze discussie.
De variatie in sociale media is te groot om ze zomaar over één kam te kunnen scheren.
Een eerste nuttig onderscheid zou kunnen zijn 1) 'social media mét algorithme en verdienmodel' en 2) 'social media zónder algorithme en verdienmodel'. Type 1) is meer op ophef gericht dan type 2).
=> More informations about this toot | More toots from mfierst@mstdn.social
@mfierst Helemaal eens!
@barbarakathmann Verbied de handel in persoonsgegevens (lees: onze aandacht), dan is het verdienmodel stuk en komt er ruimte voor gezonde alternatieven zoals Mastodon en de Fediverse.
Zodra je niet meer met één klik al je rechten kunt weggeven, hebben socialmedia zoals Instagram geen bestaansrecht meer.
=> More informations about this toot | More toots from CEDO@mastodon.nl
@barbarakathmann Handhaving van verplichte leefttijdsgrenzen door Big Tech is een privacy ramp in de maak: "Doe meer even een kopieID en een video selfie, moet van de wet". Daarmee kunnen ze dan ook meteen de 'realname policy' afdwingen en de verkregen data voor 1001 andere dingen misbruiken.
https://www.security.nl/posting/862977/Facebook+test+terugkrijgen+van+gekaapt+account+door+middel+van+videoselfie
=> More informations about this toot | More toots from CEDO@mastodon.nl
@barbarakathmann niet alleen voor kinderen hoor... ;-)
=> More informations about this toot | More toots from valentyn@mastodon.nl This content has been proxied by September (ba2dc).Proxy Information
text/gemini