Ancestors

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:03

De #homewizard ‘slimme stopcontacten’ hebben slecht bereik op Wifi6. k Heb nu een mini 300Mbps wifi4 zendertje gevonden dat op alleen 2.4 GHz zendt, minder dan 1W (8,76kWh/j) gebruikt en dat dekking geeft in het hele huis. Eerst met het idee alleen de smartplugs te bedienen. Maar ik ben al een paar dagen aan het testen en nu draaien ook de 4 iPad/iPhones, een laptop en de TV er op… Zonder haperen dwars door de betonnen vloer en tot achter in de 20m diepe tuin… https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/tl-wr802n/

=> View attached media

=> More informations about this toot | More toots from budgetduurzaam@mastodon.social

Toot

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:09

Ik snap die Wifi 6 ‘mesh’ netwerken niet, die je door alle grote providers worden aangesmeerd. Naast de hoge aanschafkosten (dit apparaatje kostte 26 euro), vraagt zo'n opstelling met 2 zendertjes al snel 20W continu verbruik; 175kWh/jaar. En die super bandbreedte heb je voor voor een beetje scrollen en youtube kijken op je mobieltje vaak helemaal niet nodig. #energieverspilling

=> More informations about this toot | More toots from budgetduurzaam@mastodon.social

Descendants

Written by Laurens 🧢 on 2025-02-01 at 14:17

@budgetduurzaam Hm, ja, goed punt. Ik heb op de bovenverdieping zelf één extender van KPN staan (van de twee die ik gratis kreeg). Die zendt volgens mij ook continu op 5 én 2,4GHz uit, maar dat is inderdaad niet per se nodig.

=> More informations about this toot | More toots from ElBeeToots@mastodon.social

Written by nop2net 💛💙 on 2025-02-01 at 14:17

@budgetduurzaam Het verbruik is zelden een argument om wel of niet iets aan te schaffen. Maar iets dat 7x24x365 aanstaat verbruikt toch redelijk watt.

Ik heb mijn 5Ghz recentelijk uitgezet, gebruik ik niet, en dat scheelt 3 watt, 26 Kwh het jaar..

=> More informations about this toot | More toots from nop2net@mastodon.social

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:22

@nop2net Ja, op de besparing van ongeveer 166kWh per jaar, kan ik meer dan 10000 kilometer per jaar met de vrachtfiets afleggen…

Written by 🦊 Paul Schoonhoven 🍉 🍋 on 2025-02-01 at 14:21

@budgetduurzaam hogere bandbreedte gaat samen met veel meer energie en korter bereik.

Aangezien mobiel internet me prima beviel is die hele kabel er uit gegaan.

(Met wifi via mn foon)

Aangezien je al een eigen netwerk voor je homewizerd hebt kun je zo over..

(Hotspot eventueel op 2.4G zetten)

=> More informations about this toot | More toots from vosje62@mastodon.nl

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:30

@vosje62 Ja. Nou het gaat mij ook om het finale energiegebruik. Ik zou wel eens een berekening willen zien tussen de glasvezel en het 4/5G netwerk in energiegebruik. Het energiegebruik van het glasvezelmodem valt mij ook behoorlijk tegen; toch zo'n 7W continu-verbruik voor alleen een NT-kastje. Nokia modem gebruikt 109W met WAN uitgeschakeld. Toch schijnt het hele netwerk energiezuiniger te zijn dan koper.

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:33

@vosje62 (Er was nog eens een tijd dat we ons druk maakten over deurbeltrafo’s. Maar dit is ook heel zinvol om je druk over te maken… Zou zomaar eens een kerncentrale kunnen schelen…)

Written by 🦊 Paul Schoonhoven 🍉 🍋 on 2025-02-01 at 14:42

@budgetduurzaam ik vond het niet erg om tijdelijk die slimme schakelaars niet te gebruiken en daardoor draait nou mn TV, beamer em laptop op de hotspot van foon.

De rest staat stroomloos.🙂

Van het opnieuw regelen van die schakelaars kwam het nog niet. (En na bijna 6 jaar verwacht ik niet dat t snel gaat gebeuren.🤫)

Ja, mn foon gebruikt zeker meer stroom bij streamen. Maar alleen extra stroom indien in gebruik dus.

Written by Sibrosan on 2025-02-01 at 15:22

@budgetduurzaam @vosje62

Wat is dan eigenlijk het sluipverbruik van een beltrafo? Die in mijn meterkast kan 0.5A leveren bij 8V, dat is bij volle belasting dus 4W. Als de efficiëntie van de transformator bijvoorbeeld 90% is, verbruikt die in rust minder dan een halve watt. Niet iets om je druk over te maken, zou ik zeggen.

=> More informations about this toot | More toots from sibrosan@mastodon.social

Written by Julius Schwartzenberg - Юліус on 2025-02-01 at 14:43

@budgetduurzaam @vosje62 misschien een geschikte SFP proberen te vinden? Dan heb je een kastje minder.

Bij koper (FTTC/VDSL) verbruiken ook de straatkasten aardig wat stroom gok ik.

=> More informations about this toot | More toots from jschwart@mas.to

Written by BudgetDuurzaam 🚲 🚋 🍀 on 2025-02-01 at 14:57

@jschwart @vosje62 Het Nokia-modem doet ook de SFP… NT kastje heb ik ergens anders gemeten.

Written by Ximaar on 2025-02-01 at 15:24

@vosje62 @budgetduurzaam Sinds een jaar staat de lage band {1 t/m 13) op m'n 10 jaar oude laptop afgeschakeld en en forceer ik kanaal 56. Dat werkt voor mij uitstekend. Daar is nooit een buur te vinden en hoeft er niet gezocht te worden. Het lijkt er op dat de ruim 50 buren die ik hier meet alles op automatisch hebben staan en elkaar de tent uit vechten, tekens beginnend bij kanaal 1. (Mijn laptopwifi gaat tot 112, maar functioneert daar minder.)

=> More informations about this toot | More toots from ximaar@mastodon.nl

Written by 🦊 Paul Schoonhoven 🍉 🍋 on 2025-02-01 at 15:31

@ximaar in het verleden hen ik ook wel eens zo'n handmatige keuze gemaakt. Kqn inderdaad een hoop ellende schelen.

(Notetoself: weer eens uirvoeren 😇🙃 en kijken of mn foon dat ook wil uitvoeren in z'n hutspot)

@budgetduurzaam

Written by Ximaar on 2025-02-01 at 15:37

@vosje62 @budgetduurzaam M'n telefoon is maar 4 jaar oud en heb daar minder tot geen wifiproblemen mee, omdat ik het veel minder gebruik. Op m'n laptop kijk ik veel TV.

=> More informations about this toot | More toots from ximaar@mastodon.nl

Written by 🦊 Paul Schoonhoven 🍉 🍋 on 2025-02-01 at 15:42

@ximaar mn foon is mn router.😉

(Kabel is exit)

@budgetduurzaam

Written by Sibrosan on 2025-02-01 at 14:59

@budgetduurzaam

Dat kan een betere verbinding geven in bijvoorbeeld een flat. In de 5GHz en 6GHz banden verstoren de draadloze netwerken van de buren dat van jou minder snel, o.a. juist omdat het radiosignaal minder ver reikt. Daardoor heb je echter ook vaak extenders nodig voor Wifi in je hele huis.

Maar als 2.4 GHz in jouw situatie voldoet, zijn die apparaatjes een dure en energieonzuinige oplossing voor een probleem dat je niet hebt, die je je dus niet klakkeloos moet laten aansmeren.

=> More informations about this toot | More toots from sibrosan@mastodon.social

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113929025323421206
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
337.70162 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
5.671969 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).