Kirjoitin sanan "kateuteni" ja jäin lopultakin vähän epävarmaksi siitä, menikö se oikein. Kai se.
Sitten aloin ihmetellä sitä, että toisin kuin vaikkapa samanmuotoinen "kauneus" tämä ei ole ominaisuus vaan tunne.
Jännä sana paitsi asultaan myös sisällöltään. Olen koettanut viime vuosina harjaantua kateuden tunnistamisessa, mutta se kätkeytyy ovelasti.
[#]sanat #kieli #kateus
=> More informations about this toot | More toots from sannahirvonen@mastodon.social
@sannahirvonen Pohdintasi sai avaamaan saksankielisen Wikipedian.
Kateus on tosiaan keskuudessamme. Saksalainen sosiologi Helmut Schoeck piti kateutta jopa tieteenalansa avainkäsitteenä.
Samasta Soziologie-osiosta löytyi ajankohtaiselta tuntuva Sozialneid der Villenviertel, "äveriäiden tuntema sosiaalinen kateus". Jordanialais-saksalainen Hartmut el Kurdi kirjoitti siitä vuonna 2020 https://taz.de/Die-Wahrheit/!5685038/ (Google-käännös alt-tekstissä).
=> More informations about this toot | More toots from Ttso@mastodontti.fi
@Ttso Tämä on mielenkiintoinen näkökulma 🤔 Että kateus ei liity pelkästään siihen, että joku saa ja itse ei vaan myös siihen, että muutkin saavat saman kuin minä. Eksklusiivisuuden menetys herättää närää! Fiilispohjalta se tuntuu aika uskottavalta, samankaltainen tunne.
=> More informations about this toot | More toots from sannahirvonen@mastodon.social
@Ttso Itse asiassa mitä enemmän tätä mietin, sitä relevantimmalta tämä tuntuu. Olen löytänyt omimman kateuden lajini! En nyt ajattele yhteiskunnan palveluja tms. vaan ihan vain pieniä arkisia tilanteita, joissa herää kova tarve korostaa, että tämä on minun juttuni ja minä tiesin tästä ennen kuin sinä synnyit. Ehkä se onkin kateutta!
@sannahirvonen Mukana saattaa olla myös tunnetta siitä, että oikeudenmukaisuutta on loukattu.
=> More informations about this toot | More toots from Ttso@mastodontti.fi This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini