Godmorgen! Her i morgentoget fra Stockholm til København kom jeg pludselig i enormt græsk humør. Så min #MorgenMusik og nok også #DagensPlade er soundtracket til filmen Rembetiko fra fra 1983, som handler om Rembetiko-musikstilen og -perioden i 20'erne og 30'erne, og derfor er fuldt af... Ja, du gættede det: Rembetiko.
https://www.youtube.com/watch?v=w-_uQ7B-L5M&list=PLiN-7mukU_RHuJDlvKwvLazYhacOlPgaT&index=4
=> More informations about this toot | More toots from thriveth@astrodon.social
@thriveth spændende! Det vil jeg checke ud på et tidspunkt.
=> More informations about this toot | More toots from infonauten@helvede.net
@infonauten Jeg lærte om stilen gennem Sune Køter fra Guddommelig Galskab. Det er en vild tidsalder og musikstil. En slags græsk-tyrkisk-mellemøstlig-nordafrikansk bluesmusik spillet i Piræus' havneknejper umiddelbart efter Osmannerrigets sammenbrud, hvor Grækenland bugnede af flygtninge fra Lilleasien, Armenien og hele det østlige middelhav, som ikke havde andet at lave end at hænge ud i halvimproviserede taverner og drikke vin og ryge hash og spille musik.
@infonauten Så ligesom tidlig blues er det en stil præget af variationer og improvisationer over enkle temaer, og tekster der handler om druk, stoffer, arbejdsløshed, fængselsophold, og ulykkelig kærlighed.
@thriveth whooooa. Det rykkede lige meget længere frem i køen, det lyder lige som noget for mig.
=> More informations about this toot | More toots from infonauten@helvede.net
@infonauten Filmen ligger faktisk på YouTube, og jeg synes klart den er værd at se.
Og tjek også Sune Køters dansksprogede rebetiko album Hunger på Bandcamp - hans egne sange, men holder stilen ret godt både musikalsk og i tekstunivers.
https://sunekterklster.bandcamp.com/album/hunger-2
@thriveth Modtaget, tak!
=> More informations about this toot | More toots from infonauten@helvede.net This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini