Hei #KirjaMasto-ihmiset! Mä olen valmistelemassa Yle Radio 1:n Kulttuuriykköseen ensi viikon torstaille keskustelua Alice Munrosta. Munron kuoleman jälkeen viime vuonna hänen tyttärensä kirjoitti että äiti oli tiennyt kuinka hänen isäpuolensa (Munron puoliso) oli käyttänyt tytärtä lapsena hyväksi. Tästä on seurannut iso Alice Munron tuotannon uudelleenarviointi. Munro käsitteli novelleissaan usein varsinkin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Miten on mahdollista että hän vaikeni asiasta?
=> More informations about this toot | More toots from Pietarikoo@mastodon.green
Laittakaa mulle viestiä, jos haluaisitte kuulla keskustelua jostain tietystä näkökulmasta? Tai jos teillä on jotain kysymyksiä, joihin haluaisitte saada vastauksen? Miten oma suhde Munron novelleihin on muuttunut? #KirjaMasto #kirjamastodon
=> More informations about this toot | More toots from Pietarikoo@mastodon.green
@Pietarikoo musta ois kiinnostavaa tangenttina pohtia vähän sitä, että mikä ero on suhtautumisessa sillä, että naiskirjailijasta paljastuu tällaista vs. jos mieskirjailijasta. Nythän otsikoissa on myös ollut tapaus Gaiman, ja näyttäisi siltä, että hänen ex-vaimonsa on tiennyt Gaimanin käytöksestä ainakin jossain määrin.
Samalla vois pohtia sitä, että naiskirjailijan tai naisen "synti" tuntuisi olevan usein sivustakatsominen / mukautuminen. Että kuinka paljon meillä ylipäätään on tiedossa naiskirjailijoita, jotka olisivat olleet hyväksikäyttäjiä tai vaikka väkivaltaisia?
=> More informations about this toot | More toots from vehka@mementomori.social
@vehka Nää on erittäin hyvä kysymyksiä. Minua kiinnostaa myös se, että Munro on käsitellyt tosi paljon kertomuksissaan just tuollaista naisille varattua sivustakatsojan roolia. Puhumattakaan äitiydestä. Näin Munron petos ei ikään kuin kohdistu pelkästään tyttäreen vaan lukijoiden rakastamiin kirjallisiin hahmoihin. Naiskirjailijan synti!
@Pietarikoo jep! Tääpä, ja se, että Munro kirjoittaa todella koskettavasti ja hienosyisesti asiasta. Luin yhden hänen kirjansa uudelleen heti pari viikkoa Skinnerin ulostulon jälkeen, koska halusin peilata sitä, miten tieto muutti lukukokemusta, ja kyllähän se oli äärimmäisen erilaista. En oo sen jälkeen Munroa lukenut, ja siksi jaksokin on vielä tekemättä, kun Rasmuksen kanssa pohditaan sopivaa lähestymistapaa. Ehkäpä Kulttuuriykkösestä voimme saada sitten suuntaviivoja!
=> More informations about this toot | More toots from vehka@mementomori.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini