Hei #KirjaMasto-ihmiset! Mä olen valmistelemassa Yle Radio 1:n Kulttuuriykköseen ensi viikon torstaille keskustelua Alice Munrosta. Munron kuoleman jälkeen viime vuonna hänen tyttärensä kirjoitti että äiti oli tiennyt kuinka hänen isäpuolensa (Munron puoliso) oli käyttänyt tytärtä lapsena hyväksi. Tästä on seurannut iso Alice Munron tuotannon uudelleenarviointi. Munro käsitteli novelleissaan usein varsinkin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Miten on mahdollista että hän vaikeni asiasta?
=> More informations about this toot | More toots from Pietarikoo@mastodon.green
Laittakaa mulle viestiä, jos haluaisitte kuulla keskustelua jostain tietystä näkökulmasta? Tai jos teillä on jotain kysymyksiä, joihin haluaisitte saada vastauksen? Miten oma suhde Munron novelleihin on muuttunut? #KirjaMasto #kirjamastodon
=> More informations about this toot | More toots from Pietarikoo@mastodon.green
@Pietarikoo musta ois kiinnostavaa tangenttina pohtia vähän sitä, että mikä ero on suhtautumisessa sillä, että naiskirjailijasta paljastuu tällaista vs. jos mieskirjailijasta. Nythän otsikoissa on myös ollut tapaus Gaiman, ja näyttäisi siltä, että hänen ex-vaimonsa on tiennyt Gaimanin käytöksestä ainakin jossain määrin.
Samalla vois pohtia sitä, että naiskirjailijan tai naisen "synti" tuntuisi olevan usein sivustakatsominen / mukautuminen. Että kuinka paljon meillä ylipäätään on tiedossa naiskirjailijoita, jotka olisivat olleet hyväksikäyttäjiä tai vaikka väkivaltaisia?
=> More informations about this toot | More toots from vehka@mementomori.social
@vehka Nää on erittäin hyvä kysymyksiä. Minua kiinnostaa myös se, että Munro on käsitellyt tosi paljon kertomuksissaan just tuollaista naisille varattua sivustakatsojan roolia. Puhumattakaan äitiydestä. Näin Munron petos ei ikään kuin kohdistu pelkästään tyttäreen vaan lukijoiden rakastamiin kirjallisiin hahmoihin. Naiskirjailijan synti!
@Pietarikoo jep! Tääpä, ja se, että Munro kirjoittaa todella koskettavasti ja hienosyisesti asiasta. Luin yhden hänen kirjansa uudelleen heti pari viikkoa Skinnerin ulostulon jälkeen, koska halusin peilata sitä, miten tieto muutti lukukokemusta, ja kyllähän se oli äärimmäisen erilaista. En oo sen jälkeen Munroa lukenut, ja siksi jaksokin on vielä tekemättä, kun Rasmuksen kanssa pohditaan sopivaa lähestymistapaa. Ehkäpä Kulttuuriykkösestä voimme saada sitten suuntaviivoja!
@vehka
Marion Zimmer Bradley tulee ensimmäisenä ja aika lailla ainoana mieleen, ja hänenkin tekonsa saivat lopulta varsin vähän julkisuutta.
@Pietarikoo
=> More informations about this toot | More toots from ssundell@mastodontti.fi
@ssundell @Pietarikoo totta, häntä en muistanutkaan! (Mikä oikeastaan puhuu pointin puolesta.)
@Pietarikoo
Itseäni kiinnostaa ehkä laajemminkin se kysymys, milloin ja missä tilanteissa kirjailijan teot (myös tekemättä jättämiset) saavat vaikuttaa tai niiden tulee vaikuttaa tapaan, jolla hänen teoksiaan luetaan tai otetaan vastaan.
Vaikuttaako se, onko hän elossa tai kuollut? Entä saako kirjailija olla epätäydellinen, ristiriitainen, moraaliton? Saako hän olla rikollinen? (True crimessa se saattaa olla aivan julkista. Vaikuttaako siis genre yleisön tuomitsevuuteen?)
Kiinnostava aihe!
=> More informations about this toot | More toots from jsmeresmaa@mstdn.social
@jsmeresmaa Musta tuntuu, että tää korostuu nykyisessä tarinataloudessa, jossa kirjailijasta on tullut niin keskeinen hahmo. Mut Munron kohdalla tää on hirveän monipiippuinen juttu. Munron kirjailijahahmo on käsittääkseni vaikuttanut tosi paljon hänen teostensa tulkintaan. Nää paljastukset rikkoo vakiintunutta käsitystä "ymmärtävästä" ja empaattisesta kirjailijasta. Samalla ne asettaa kertomusten tulkinnan paljaammin vasten tosimaailman tapahtumia. Tosi hyviä kysymyksiä!
@Pietarikoo
Joo, ja sukupuoli on (kuten Vehka jo nosti esiin) merkittävä tekijä tässä!
Minusta ollaan vähän vinksahtaneessa lähtötelineessä siinä, että on olemassa vakiintunut käsitys empaattisesta kirjailijasta, koska kirjailija ei ole (mielestäni edes itse niin väittäessään, LOL) useinkaan kirjoittamansa mittainen.
Yksi syy on se, että ihminen muuttuu, kirjan sisältö taas pysyy samana vuosikymmenestä toiseen. Sen tulkinta voi toki muuttua, kuten nyt on tainnut käydäkin.
=> More informations about this toot | More toots from jsmeresmaa@mstdn.social
@Pietarikoo Minua kiinnostaisi tietää Munron tapauksen merkityksestä Kanadan kirja- ja kulttuurikentälle. Hänhän oli muistaakseni ensimmäinen Nobel-palkittu kanadalaiskirjailija, ja tunnustus noteerattiin maassa laajalti, kun taas hyväksikäyttötapas tietenkin muutti Munron (toki kuoleman jälkeistä) julkista asemaa. Mutta tosiaan, että millä tavoin se muutti?
=> More informations about this toot | More toots from paavokassi@mastodon.social
@paavokassi Hyvä kysymys! Tää pitää ottaa mukaan. Kukakohan olisi hyvä Kanadan tuntija? Pitää selvittää.
@Pietarikoo @paavokassi Olisiko ehdotusta yllä olevaan, @MerjaPolvinen ?
=> More informations about this toot | More toots from gabrielkorpi@mas.to
@gabrielkorpi @Pietarikoo @paavokassi @MerjaPolvinen
Tutkittiin tätä keissiä Nobel-podcastia varten (vaikkei vielä olla Munro-jaksoa tehty), ja sen voin sanoa, että jos asiantuntijaa ei ehdi löytyä, niin
"The Globe and Mailissa" (iso kanadalainen uutislehti) oli muistaakseni aika hyvä juttu, jossa asiantuntijoilta kysyttiin, että mitäs nyt tehdään, ja miten tähän kannattaa suhtautua. Luulen, että se oli tää, mutta on nyt jo maksumuurin takana:
https://www.theglobeandmail.com/arts/books/article-alice-munro-conversation-sexual-abuse/
Myös Voxilla oli tästä aika hyvä ja monipuolinen juttu:
https://www.vox.com/culture/359588/alice-munro-daughter-andrea-skinner-gerald-fremlin-sexual-abuse
Nää kaksi oon itselleni kirjanmerkinnyt. Ei välttämättä tuu mitään uutta, mutta jos jengiä täällä kiinnostaa perehtyä, jälkimmäinen on ihan vapaasti luettavissa ja mielenkiintoinen!
@Pietarikoo Vaikea aihe. Luovuin kaikista omistamistani Munron kirjoista, vaikka pidin niistä kovasti. Ajattelin, että ehkä joku lukee, jos ei tiedä taustaa. Sama tilanne koski jotenkin Woody Allenia. Hävetti, että olen tykännyt niistä elokuvista. Häpeä siirtyy jotenkin oudolla tavalla.
=> More informations about this toot | More toots from Pekesen@mastodon.online
@Pietarikoo Yleisesti kai ajatellaan, että asiaa helpottaa, jos teos erotetaan tekijästä. Käytännössä ei ole kovin yksinkertaista. Omalla kohdalla huomaan, että suurehko merkitys on sillä, miten tärkeä kirjailija on mulle ollut. Jos on ollut tärkeä niin sitten on kovempi paikka, mutta voi olla myös niin että antaa enemmän anteeksi, koska ei kestä sitä, että rakas lemppari osoittautuu paskaksi tyypiksi. Huomaan, että en ole asiassa kovin johdonmukainen. Mitäköhän siitä pitäisi ajatella?
=> More informations about this toot | More toots from readerwhy@mementomori.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini