Ancestors

Toot

Written by Arjen Haayman on 2025-01-25 at 08:37

Vroeger hadden we als gezin hier gewoon genoeg aan om het afval van een week in te verzamelen

=> View attached media

=> More informations about this toot | More toots from haayman@todon.nl

Descendants

Written by ReneDamkot on 2025-01-25 at 08:43

@haayman en nu niet meer?

=> More informations about this toot | More toots from ReneDamkot@mastodon.social

Written by Arjen Haayman on 2025-01-25 at 08:45

@ReneDamkot er staan 4 veel grotere containers voor het huis. Die worden weliswaar niet allemaal elke week geleegd (grijs eigenlijk maar zelden) maar het lijkt me toch echt veel meer alles bij elkaar

Written by ReneDamkot on 2025-01-25 at 08:48

@haayman ook vroeger gooiden we papier en groenafval niet in zo’n bak.

Verpakkingen wel, dus je hebt een punt.

=> More informations about this toot | More toots from ReneDamkot@mastodon.social

Written by Theo on 2025-01-25 at 08:51

@ReneDamkot

Maar as uit de aslade van de kolenhaard juist weer wel. 🙂

@haayman

=> More informations about this toot | More toots from PlukkiePanda@mastodon.nl

Written by Arjen Haayman on 2025-01-25 at 09:15

@ReneDamkot papier was inderdaad apart, maar groen niet (jaren 70)

Written by ReneDamkot on 2025-01-25 at 09:17

@haayman Ik kom uit een buurtschap. Daar ging het op een composthoop ;)

Written by Mary on 2025-01-25 at 09:18

@haayman @ReneDamkot We aten en dronken minder, geen snacks, weinig snoep, en vooral: niet alles was verpakt. Melk zat in flessen, bijvoorbeeld.

=> More informations about this toot | More toots from marycontrary@mstdn.social

Written by Algje on 2025-01-25 at 09:25

@haayman @ReneDamkot @marycontrary Ik herinner me zelfs nog dat ik met de grote melkpan (1,5 of 2 liter denk ik) naar de rijdende melkboer liep en hij schepte die dan vol vanuit de melkbus.

Maar daarna inderdaad flessen (ik heb er nog 1) met zo’n dunne aluminium dop. Die doppen kon je om je spaken doen met of kettingen van rijgen.

=> More informations about this toot | More toots from Algje@mastodon.social

Written by Dietske van der Brugge 🍋 on 2025-01-25 at 10:47

@Algje Die doppen moesten we op de kleuterschool sparen. 'Voor de negertjes', I kid you not. Niet alles was vroeger beter, mensen. @haayman @ReneDamkot @marycontrary

=> More informations about this toot | More toots from DietskevdBrugge@mastodon.social

Written by Algje on 2025-01-25 at 10:53

@DietskevdBrugge Ja. Was dat niet de Surinamezending? @haayman @ReneDamkot @marycontrary

Written by Algje on 2025-01-25 at 10:55

@DietskevdBrugge En nou wilde ik het weten ook, maar niemand weet het... https://tonvanderpennen.nl/?p=19057

@haayman @ReneDamkot @marycontrary

Written by Dietske van der Brugge 🍋 on 2025-01-25 at 11:10

@Algje Verrek, da's waar: árme negertjes waren het. Leuk stukje! Ik vond het al vreemd nooit een blijk van dank te hebben ontvangen. @haayman @ReneDamkot @marycontrary

=> More informations about this toot | More toots from DietskevdBrugge@mastodon.social

Written by Dietske van der Brugge 🍋 on 2025-01-25 at 11:14

@Algje Ik heb trouwens nooit geweten dat het een katholieke tak van sport was, dat sparen van melkdoppen. Maar het klopt dat ik (uit stijf protestants nest) op een katholieke kleuterschool heb gezeten. Die was om de hoek, mijn ouders waren niet helemáál van Lotje getikt. @haayman @ReneDamkot @marycontrary

Written by CyclesSmiles on 2025-01-25 at 09:18

@haayman paper ging toen al naar de turnvereniging? Dan zouden wij het redden. Met zn tweeën.

=> More informations about this toot | More toots from CyclesSmiles@mastodon.social

Written by Mary on 2025-01-25 at 09:23

@CyclesSmiles @haayman Wij ook. Maar toch….overal zit verpakking om. In de jaren zestig stuurde mijn oma me naar de bakker voor ‘een half pond allerhande’ als er bezoek kwam. Dat waren roomboterkoekjes. Die gingen uit het zakje hup, de trommel in. We consumeerden heel veel minder.

=> More informations about this toot | More toots from marycontrary@mstdn.social

Written by CyclesSmiles on 2025-01-25 at 09:30

@marycontrary @haayman waar. Helemaal waar.

Wij doen ook de nodige boodschappen op de markt bijv. Dat helpt. Snijden groenten zelf (en hebben een paar compost hoekjes in de tuin. Kan niet alles in, maar het helpt) helpt ook. Maar het blijft dat de pmd vol zit na 6 weken. (Met alle lucht er tussen)

=> More informations about this toot | More toots from CyclesSmiles@mastodon.social

Written by Rob Alberts on 2025-01-25 at 10:08

@haayman statiegeld op glaswerk, papier en karton voor de voetbalclub, keukenafval voor de schillenboer, metaal voor de ijzerhandelaar. En dat alles met paard en plattewagen. Niet allemaal van deze tijd, maar wel een voorbeeld hoe het ook kan.

=> More informations about this toot | More toots from Bloggerinzuidoost@mastodon.social

Written by Arjen Haayman on 2025-01-25 at 10:10

@Bloggerinzuidoost heb je dat daadwerkelijk meegemaakt? Met name die schillenboer klinkt voor mij als 'voor mijn tijd'

Written by Luuk_Aalders on 2025-01-25 at 10:20

@haayman @Bloggerinzuidoost

Schillenboer, kolenboer, melkboer, groenteboer, petroliumboer, visboer, ijscoboer, voddenboer, heb het allemaal meegemaakt.

En de man die de tonnetjes (met poep en pis) kwam legen 😱

=> More informations about this toot | More toots from Luuk_Aalders@mastodon.nl

Written by Arjen Haayman on 2025-01-25 at 10:42

@Luuk_Aalders @Bloggerinzuidoost je bent nog geen 10 jaar ouder dan ik. Wat een verschil nog

Written by CyclesSmiles on 2025-01-25 at 11:02

@haayman @Luuk_Aalders @Bloggerinzuidoost de ene regio en de andere kan ook nog verschil hebben gemaakt....

Written by Peter on 2025-01-25 at 12:02

@CyclesSmiles @haayman @Luuk_Aalders @Bloggerinzuidoost In dit Storp ook, de schillenboer verkocht aardappels en eieren en kwam het afval de week erop ophalen, tot diep in de jaren 70. Oud papier haalde je op en bracht je weg voor wat extra zakgeld. Nu levert het nauwelijks nog wat op, maar toen wel.

=> More informations about this toot | More toots from pvdrijst@mastodon.social

Written by Trail of life on 2025-01-25 at 19:40

@Luuk_Aalders @haayman @Bloggerinzuidoost

Hier ook. Alleen de 'boldootkar' kwam in het centrum van Amersfoort bij mijn opa en oma begin 60-er jaren. Ze hadden geen riool maar een 'huisje' helemaal achter in de lange tuin.

In 'mijn' Soesterkwartier was het allemaal nog in mijn jeugd. Wij hadden een septitank in de tuin.

=> More informations about this toot | More toots from Trailoflive@mstdn.social

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113888082016097027
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
339.21877 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
6.412129 milliseconds

This content has been proxied by September (ba2dc).