Ilmoitan muuten nyt virallisesti, että oon aina ja kaikkialla valmis olemaan päivystävä teologi, pappi ja rituaalitutkimuksen sekä kirkkohistorian asiantuntija, jos tulee jotain kysyttävää näistä aiheista! Kaikkea en tiedä, mutta mulla on aika hyvät verkostot ottaa selvää.
(Ja ketään en pyri käännyttämään täällä, vaan nimenomaan nyt tarjoan tällaista "kysy, jos jokin mietityttää" -palvelua. Lempiharrastukseni on myös arvioida fantasia- ja scifikirjojen uskontoja kriittisesti. (Ja toki omaani aina silloin kun siihen on syytä.))
=> More informations about this toot | More toots from vehka@mementomori.social
@vehka Oletko muuten lukenut Brandon Sandersonia? Hänhän on taustaltaan mormoni ja ilmeisesti aktiivisesti mukana yhteisössään. Se ei näy hänen kirjojensa uskonnoissa siinä mielessä, että ne eivät todellakaan ole verhottua kristillistä monoteismiä, mutta olen kokenut, että hänellä on hyvin kiinnostavia näkökulmia nimenomaan uskontojen ja uskonnollisuuden merkitykseen ihmisten elämässä. Tuntuu, että hänellä on aiheesta paljon enemmän sanottavaa kuin maallisemmilla kirjoittajilla.
=> More informations about this toot | More toots from hiljaisuus@piipitin.fi
@hiljaisuus musta Sandersonin uskonto on todella kiinnostavasti ja toimivasti rakennettu! Silleen monisyinen ja rikas. En ole muuten ihan kauheasti päässyt hänen kirjoihinsa sisään, kun en onnistu kiintymään Sandersonin hahmoihin, mutta maailmanrakennusta ihailen valtavasti.
@vehka Itsekin koukutuin nimenomaan maailmanrakennukseen (se on minulle ylipäätään yksi hyvin kiinnostava kulma spefissä), mutta ajan myötä olen tykästynyt muutenkin. Lienen se Suomi-Mastodonin virallinen Sanderson-fani 😄
Ymmärrän kulman hahmoista. Mielestäni Sanderson on kehittynyt sillä puolella valtavasti sitten Mistbornin aikojen. Rohkaisen kokeilemaan esim. Tress of the Emerald Sea’ta tai Yumi and the Nightmare Painteria, jos osuvat kohdalle. Itsenäisiä teoksia ja nopealukuisiakin.
@hiljaisuus Yumi onkin mua pitkään kutkutellut! Jos siinä on vahvemmat hahmot, pitää ehdottomasti lukea se. En oon Mistbornin ja parin SA:n lisäksi hetkeen mitään häneltä lukenutkaan.
@vehka Tress saattaisi olla hahmokulmasta vieläkin kutkuttavampi. Mutta molemmat kuuluvat mielestäni Sandersonin parhaimmistoon.
@hiljaisuus laitan senkin varaukseen. :penguIn_dance:
@vehka @hiljaisuus Haluan kovasti kuulla, mitä pidät Tressistä ja Yumista. Itse rakastan niitä koko sydämestäni, mutta muuten olen jumittunut ensimmäiseen SA-kirjaan juuri hahmojen vuoksi. En vain ole onnistunut kiintymään kahteen ensimmäiseen näkökulmahahmoon lainkaan. Yritän kyllä taas jossain vaiheessa jatkaa, mutta kommenttisi avasi minulle vähän lisää sitä, miksei kirja ole onnistunut imaisemaan minua mukaansa. Taidan olla aika hahmovetoinen lukija.
=> More informations about this toot | More toots from Unetar@piipitin.fi
@hiljaisuus @vehka Toinen Sanderson-fani täällä! Suositus näille mainituille uudemmille kirjoille.
=> More informations about this toot | More toots from SamiMaatta@mementomori.social
@vehka Uskonnot ovat iso osa kulttuureita, joten olisi tärkeää tietää muistakin kuin omasta tai vaikka ei tunnustaisi mitään.
Uskonnoista voisi opettaa enemmänkin, mutta nimenomaan kulttuurillisesta ja historiallisesta näkökulmasta eikä tunnustuksellisesti.
Youtubesta ja Nebulasta löytyy ReligionForBreakfast, joka käsittelee uskontoja juuri neutraalimmasta näkökulmasta.
=> More informations about this toot | More toots from Walop@sauna.social
@Walop jep! Sitähän meillä tuolla yliopistolla tehtiin, että kristinuskoon (ja muihin uskontoihin) perehdyttiin tunnustuksettomasti. Se sitten osaa papiksi opiskelevista konservatiivisemmista tyypeistä tuskastutti paljon. Ite oon aina ollut todella kiinnostunut eri uskonnoista, aatteista ja kulttuureista, ja etenkin rituaalit ja niiden merkitys ihmisille jaksaa kiehtoa.
@vehka
Mulla oli lukiossa uskonnonopettaja, joka kertoi, että yliopistossa uskontoa opiskelleista suurin osa muuttuu ateisteiksi, vaikka olisi ollut miten harras uskovainen aiemmin. Oletko samaa mieltä, vai oliko tämä vaan mun kyynisen opettajan oma mielipide? 😅
=> More informations about this toot | More toots from piiabartos@mastodontti.fi
@piiabartos en nyt sanoisi, että suurin osa, mutta varmasti tyyliin joka kymmenes :D
@vehka Onko onkiva rovasti kiva rovasti? Kovasti noin ainakin väitetään.
Entinen työkaveri, joka oli vuosikymmenen kirkolla hallintopuolen hommissa ei osannut sanoa.
=> More informations about this toot | More toots from bestest@mstdn.social
@bestest väitän, että onkivat ihmiset viettävät keskimäärin enemmän aikaa luonnossa kuin onkimattomat, ja luonnossa oleminen lisää ihmisen hyvinvointia, joten ehkä ovat ainakin vähemmän stressaantuneita. 🤔
@vehka Moi. Olipa hieno toi sun päivitys. Minä, entinen pappi ja nykyinen ateisti, olen erittäin kiinnostunut uskonnollisuuden pohtija. Osallistun mielelläni kaikenlaiseen "syvälliseen" keskustleuun. 🙂
=> More informations about this toot | More toots from harryanttila@mastodontti.fi
@harryanttila heh, onpa hauskaa, että polkumme ovat juuri päinvastaiset: mää olen ensin ollut kristitty, sitten vuosia ateisti, ja nyt pappi. Ymmärrän ateisteja erittäin hyvin, ja usein teikäläisten kanssa onkin hauskinta keskustella uskonnosta, kun perehtyneisyyttä on keskivertotyyppiä enemmän.
@vehka Onneksi olkoon! 🥳
=> More informations about this toot | More toots from minea64@mstdn.social
@vehka pappi, onpas kiva nährä pappi täälä, sopiiko laittaa seurantahan?
=> More informations about this toot | More toots from Offroadrj@mastodon.social
@Offroadrj toki!
@vehka
Ei niinkään kristinuskoon liittyvä kysymys, mutta voisin kaivata tämän pyörittelyyn apua.
Angloamerikkalaisissa spefissä puhutaan usein sielusta. Niitä mm. myydään paholaisille, käytetään loitsujen käyttövoimana (jopa alkuperäisomistajan toimesta, ilman että tämä on masokisti tai idiootti), jaetaan kahtia (kuten taannoin Tohtori Kuka-spesiaalissa), ja niin edes päin.
Sielua ei kuitenkaan määritellä. Kirjailija ottaa annettuna että lukija jakaa saman kulttuurisen viitekehyksen.
½
=> More informations about this toot | More toots from iju@mastodon.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini