@nxadm "nadien wordt die wiet... pardon hennep verbrand."
Euh, ik weet niet, maar dan komt die PFAS in de lucht en hier in België wil het wel eens regenen.
En als de PFAS door wonder zou afgebroken worden (wat ik niet geloof,) dan komt er andere sh* in de lucht die ge óók niet wilt.
Prachtig werk daar niet van, maar ben ik nu de enige met gezond verstand?
=> More informations about this toot | More toots from Pentaxke@mastodon-belgium.be
@Pentaxke @nxadm je verbrandt dit op 1100 a 1200 graden. Geen enkele organische molecule blijft dan in zijn geheel bestaan. Enkel nog CO2.
Als ze spreken over niet afbreekbaar dan gaat dit over in de natuur en in waterzuiveringen. Als de temperatuur hoog genoeg is, wordt ELKE organische molecule afgebroken tot CO2 en enkele restgassen die als zuren overblijven in de gaswassing ( H2SO4 en HF in dit voorbeeld bij pfos). ALS ze het verbranden.
=> More informations about this toot | More toots from TomDB@mastodon-belgium.be
@TomDB @nxadm Ik lach daar eens goed mee; zie mijn bericht hieronder. https://mastodon-belgium.be/@Pentaxke/113839193529139152
Bij 1200 graden krijg je nog altijd dioxines en aromaten van elk soort slag. Dus geen volledige verbranding. En dat is bij verbranding van organische stoffen.
We spreken hier echter over inerten. Als je nu zou spreken over temperaturen in de orde van 5000K of zo zou ik je nog het voordeel van de twijfel geven. Bij 1200°C echter ==> vergeet het...
=> More informations about this toot | More toots from Pentaxke@mastodon-belgium.be
@Pentaxke @nxadm Bij 1200 ° wordt ALLE organica naar CO2 omgezet. En PFAS zijn bij verbranding geen inerten. Dat woord inerten wordt gebruikt voor reacties en PFAS reageren gewoon heel slecht in solventen en andere milieu's. Bij 1200 ° met de juiste hoeveelheid zuurstof heb je WEL volledige verbranding.
=> More informations about this toot | More toots from TomDB@mastodon-belgium.be
@TomDB @nxadm Heb je daar ergens literatuur over? En dan specifiek over PFAS. Ik bewonder je optimisme, maar in deze ben ik nogal argwanend geworden...
@Pentaxke @nxadm Ik zoek het even op voor je specifiek voor PFAS, ik weet dat er 1 PFAS component altijd de lastigaard is, CF4. En omdat die meer dan 1 F bevat steken ze die meer onder PFAS (polyfluor...).
@Pentaxke @nxadm https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9778349/
Sectie 7 bespreekt thermische decompositie (verbranding). Ik zoek nog iets over die CF4 ook.
@TomDB @nxadm "There is an alarming report of higher concentrations of PFOA found in the air at the incinerator sites (...) Public concern is that the incineration may spread PFAS and not break them down. This publication claims that the preliminary data show that soil and surface water near a commercial facility in Cohoes, New York, that has burned firefighting foam containing PFAS are contaminated with PFAS"
Ik denk dat mijn veronderstelling juist is: PFAS verbranden is geen goed idee...
text/gemini
This content has been proxied by September (3851b).