Hei @saaste, mietin oman musiikkipalvelun rakentamista. SSHFS kuulostaa kätevältä, mutta millä/millaisella verkkolevyllä sinulla on biisit?
=> More informations about this toot | More toots from jonne@mastodontti.fi
@jonne Itsellä kaikki biisit on NASilla. Tiedostojärjestelmänä on Btrfs. Navidrome pyörii serverikoneella ja tuo NASin musahakemisto on sit mountattu sinne tosiaan SSHFS:llä. Koneet on kytketty verkkoon piuhalla, joten käytössä on gigan verkko. Itse käytän FLAC-tiedostoja ja hyvin on toiminut ☺️
=> More informations about this toot | More toots from saaste@mementomori.social
@saaste Ai niin, tähän tämä taisi kaatua viimeksi. Pitäisi hankkia NAS hurisemaan johonkin nurkkaan. Onko sinulla jotain suositusta sellaisesta?
@jonne Ei se NAS varmaan välttämätön ole. Musiikki voi lojua myös saman palvelimen levyllä, jossa Navidrome (tai muu softa) pyörii. Ainakin pääsee alkuun vähemmällä kikkailulla ☺️
Itselläni noi on eriytetty kun NAS palvelee kotona melkein kaikkea tallentamista ja siellä on rutosti sitä levytilaa ☺️
Tuo mun NAS on Synology DS920+. Olen ollut tosi tyytyväinen. Sitten jos haluaa enemmän harrastaa linux-virittelyä, se on vähän kökkö kun siinä on rajoitettu joitakin toimintoja.
=> More informations about this toot | More toots from saaste@mementomori.social
@saaste Millaisissa jutuissa ne rajoitukset ovat tulleet vastaan?
@jonne Joidenkin softien asentaminen on ollut vaikeaa tai jopa mahdotonta, ainakin meikäläisen linux-taidoilla. Ainakin siis jos haluaa perinteisiä pakettimanagereita käyttää. Siinä järjestelmässä ei taida olla mitään mukana.
Nää mun (vähäiset) kokemukset on siltä ajalta kun toi Synologyn purnukka toimi myös serverinä. Sitten päätin, että pidän sen ihan puhtaana tiedostosäilönä ja palvelin on erikseen.
Sen verran pitää kuitenkin mainita, että Synologyn järjestelmässä on suoraan Docker-tuki, eli sitä kautta softien ajaminen on varsin vaivatonta. Ne on enemmän noi syvän pään jutut, jotka aiheuttaa päänvaivaa.
Joku toinen NAS-ratkaisu saattaa olla parempi ihmisille, jotka haluaa rakennella ihan oman custom-virityksen ☺️
@saaste Aivan, kiitos. En varmaan lähtisi sotkemaan palvelinta samalle koneelle, joten ehkä se olisi sitten hyvä ratkaisu tiedostoja varten.
@saaste Vielä yksi kysymys: tarvitseeko Synologyt tilin luomisen tai jotain niiden omaa softaa jonnekin muualle kuin sinne laitteen sisään?
@jonne @saaste käytännössä vaihtoehdot on qnap, synology tai oma tekemä.
Qnap on reikäinen ja paska softan laatu, mutta vähän avoimempi. Synology toimii useammin mut vähän rajotetumpi. Valtaosa laitteista osaa ajaa dockersoftaa eli ihan sama.
Molemmat toimii.
=> More informations about this toot | More toots from janvenetor@mastodontti.fi
@janvenetor @jonne @saaste truenas on sitten hyvä NAS softa jos haluaa itse kasata purkkinsa. Tai voi niiltä senkin ostaa. Valitettavasti docker siinäkin, ei podman. Mutta NASina erinomainen. Mulla ollut käytössä freenas ajoista, liki 20v.
=> More informations about this toot | More toots from ikkeT@mementomori.social
@jonne Muistelisin, ettei Synology-tunnuksen tekeminen ole pakollista NAS:in käyttämisen kannalta. Sen avulla saa joitakin näppäriä lisätoimintoja, mutta pakollista se ei käsittääkseni ole.
Mitään muuta softaa ei tarvitse. Se purnukka toimii sellaisenaan oikein hyvin. Siinä on sellainen oma Web-UI jonka kautta sitä hallinnoidaan ja sitä kautta voi myös asennella joitakin yleisesti käytettyjä sovelluksia, jotka on optimoitu sille Synologyn järjestelmälle.
Itse käytän sieltä muun muassa kalenteria ja yhteystietoja.
@saaste Erinomaista, kiitos tiedosta!
=> More informations about this toot | More toots from jonne@mastodontti.fi This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini