Ancestors

Toot

Written by nxadm on 2025-01-14 at 20:33

Ja, het gaat goed met SPa-Rood.

https://www.gva.be/cnt/dmf20250114_95121199

=> View attached media

=> More informations about this toot | More toots from nxadm@infosec.exchange

Descendants

Written by Pentaxke on 2025-01-15 at 05:11

@nxadm "nadien wordt die wiet... pardon hennep verbrand."

Euh, ik weet niet, maar dan komt die PFAS in de lucht en hier in België wil het wel eens regenen.

En als de PFAS door wonder zou afgebroken worden (wat ik niet geloof,) dan komt er andere sh* in de lucht die ge óók niet wilt.

Prachtig werk daar niet van, maar ben ik nu de enige met gezond verstand?

=> More informations about this toot | More toots from Pentaxke@mastodon-belgium.be

Written by Philippe Boey on 2025-01-15 at 06:06

@Pentaxke @nxadm

Zoveel toepassingen en ze gaan dat gewoon fikken?

=> More informations about this toot | More toots from PhilippeBoey@mastodon-belgium.be

Written by Pentaxke on 2025-01-15 at 17:08

@PhilippeBoey @nxadm Ik denk dat ge er voor de rest niet veel mee kan, want die hennep zal niet bepaald onschuldig zijn dan...

=> More informations about this toot | More toots from Pentaxke@mastodon-belgium.be

Written by Philippe Boey on 2025-01-15 at 17:45

@Pentaxke @nxadm Door de Pfas die er in gaat zitten bedoel je?

=> More informations about this toot | More toots from PhilippeBoey@mastodon-belgium.be

Written by Pentaxke on 2025-01-15 at 17:56

@PhilippeBoey @nxadm Ja. Als het de bedoeling is dat je met de hennep de bodem gaat saneren (wat ik nog allemaal eerst moet zien, maar alla,) dan zal de hennep onaanvaardbare Nivea's PFAS of afbraakproducten bevatten.

Written by Philippe Boey on 2025-01-16 at 05:40

@Pentaxke @nxadm

Als je het wil zien :)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/14/pfas-uit-degrond-met-hennep-ranst/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 05:45

@PhilippeBoey @nxadm ...en ik bewonder het optimisme van de reporter, maar:

"Ze krijgen dan een behandeling waarmee de PFAS wordt vernietigd."

Yeah, right! Ik wil dan wel eens weten wat die wonderbaarlijke behandeling is. In het vorig artikel heette het nog dat ze het gingen verbranden...

Misschien ben ik iets te sceptisch, maar ze gaan toch met iets meer moeten afkomen om mij te overtuigen.

Written by Philippe Boey on 2025-01-16 at 05:50

@Pentaxke @nxadm Ik ben normaal de pessimist, Pentaxke! :D

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 05:52

@PhilippeBoey @nxadm Oei, sorry dat ik je taak heb overgenomen... 🙃

Written by Philippe Boey on 2025-01-16 at 06:06

@Pentaxke @nxadm Ik neem dagje verlof. ✅🙂

Written by mie b mol on 2025-01-16 at 06:41

@PhilippeBoey

ik ook denk ik.

beste werkgever; ik kreeg PFAS en hennep bij 't ontbijt, vandaag zal het niet lukken.

@Pentaxke @nxadm

=> More informations about this toot | More toots from miebmol@mastodon.online

Written by sigmundkapje on 2025-01-16 at 08:45

@miebmol @PhilippeBoey @Pentaxke @nxadm En met pesticide infused kraantjeswater uit de Westhoek aangevuld met elektromagnetische velden in de buurt van de hoogspanningslijnen

=> More informations about this toot | More toots from Sigmundkapje@mastodon.vlaanderen

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 16:55

@Sigmundkapje @miebmol @PhilippeBoey @nxadm Het voordeel is dat ge kunt kiezen aan wat ge dood gaat...

Written by nxadm on 2025-01-16 at 16:58

@Pentaxke @Sigmundkapje @miebmol @PhilippeBoey

=> View attached media

=> More informations about this toot | More toots from nxadm@infosec.exchange

Written by Jorre on 2025-01-16 at 06:08

@Pentaxke @PhilippeBoey @nxadm

https://www.rtbf.be/article/enquete-science-bidon-et-realite-plastique-de-l-industrie-chimique-pour-defendre-les-pfas-11487079

Er is blijkbaar een enorme lobbycampagne pro #pfas bezig.

Onderzoek van rtbf ism internationale journalisten.

=> More informations about this toot | More toots from JorreVan@mastodon.vlaanderen

Written by Jorre on 2025-01-16 at 06:11

@Pentaxke @PhilippeBoey @nxadm

[#]pfas Ce deuxième volet expose le lobbying d’une ampleur inédite mené par l’industrie chimique, jusqu’au sommet de l’exécutif européen, pour entraver un projet d’interdiction des "polluants éternels

https://www.rtbf.be/article/enquete-les-man-uvres-de-l-industrie-chimique-pour-torpiller-une-interdiction-historique-des-pfas-11486469

=> More informations about this toot | More toots from JorreVan@mastodon.vlaanderen

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 06:28

@JorreVan @PhilippeBoey @nxadm Ik vermoedde al zoiets, onder het motto: de wetenschap lost alles op. Zal ik straks lezen.

Written by KnuppelBeer 🐻 on 2025-01-16 at 06:02

@Pentaxke zeer waarschijnlijk middels zogenaamde "hydrothermale liquefactie" (HTL)

zie afbeelding van een gerelateerd onderzoek uit de VS

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10841816/

@PhilippeBoey @nxadm

=> View attached media | View attached media

=> More informations about this toot | More toots from knuppelbeer@mastodon.social

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:24

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Ik heb het gelezen en, met mijn minimale kennis van scheikunde maak ik het volgende uit.

Noot vooraf (en aub, iemand die beter op de hoogte is, please, please, please, chime in!) PFAS (en PFOS) is niet 1 stofje, maar een groepering van enkele 1000'en stoffen, de ene al gevaarlijker en giftiger dan de andere. Ze zijn allemaal zo goed als niet afbreekbaar maar chemisch niet inert.

Deze schijnbare tegenstrijdigheid komt in het kort op het volgende: 1/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:27

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm

PFAS (en PFOS) hebben een inerte staart (die zal dus met niks reageren) en een reactieve kop (die dus wel chemisch kan veranderen.) Als de molecule met niks zou reageren, kunt ge er niks mee aanvangen, want dan zal het ook nooit veranderen. Daarom hangt men er de kop aan vast, zodat de molecule wel zal reageren met andere stoffen. 1 vb is bvb blusschuim, door aan de staart een zeepachtige kop te hangen kun je het oplossen in water. 2/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:30

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Ik hoop dat jullie nog allemaal mee zijn tot hier; ik heb het zo eenvoudig mogelijk proberen uitleggen.

Welnu:

a) door hennep in de vervuilde bodem te planten en enkele stofjes als bemesting te geven, neemt de hennep die PFAS op en omdat het ook niet weet wat ermee te doen, slaat het die op in de bladeren. Die hennep kun je dus voor niks meer gebruiken, (want giftig.) 3/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:36

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Zoals ik dus dacht, die PFAS is niet weg, het zit alleen niet meer in de bodem, maar wel nog in de hennep.

O ja, vervuiling wegkrijgen met platen heet 'Phytoremediation'. Weten we nu ook weeral.

b) Wat dan te doen met die hennep? Want ge kunt het niet zomaar verbranden, dan komt de PFAS terug vrij. We gaan dus over op 'hydrothermal liquefaction' (ja seg, ik heb die woorden ook niet uitgevonden, eh?)

4/

Written by Bass #AlleBurgers #EcoHumanist on 2025-01-16 at 17:47

@Pentaxke

Daarbij moet je ook nog de bron aanpakken.

https://mastodon.nl/@bassjobsen/113832723677415235

=> More informations about this toot | More toots from bassjobsen@mastodon.nl

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 18:01

@bassjobsen @knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Bedoel je de bron van vervuiling? Die is bij mijn weten weg:

Ergens in de jaren '90 de site van 3M Zwijndrecht bezocht in het kader van een veiligheidsopleiding. Eerst werd in een soort betonnen vijvertje enkele 100'enl water gepompt en dan 30l kerosine. Dat werd in de fik gestoken. Eerst proberen blussen met enkele duizenden liter regenwater. Niet uit te krijgen, bleef branden. 1/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 18:04

@bassjobsen @knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Maar ergens rond 2000 zijn ze gestopt met de productie van PFAS en aanverwanten. DuPont (grootste concurrent dan) ook. Voelden de bui hangen... 3/3

Written by Bass #AlleBurgers #EcoHumanist on 2025-01-16 at 18:55

@Pentaxke

In Nederland is de bron van de PFAS (vooral PFOS) in kippeneieren volgens mij onbekend. Hetzelfde speelt in België toch ook?

Bovendien gaat Chemours gewoon door met het uitstoten van PFas.

https://www.ilent.nl/actueel/nieuws/2024/10/04/ilt-adviseert-aangepaste-aanvraag-chemours-niet-te-behandelen

=> More informations about this toot | More toots from bassjobsen@mastodon.nl

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 21:12

@bassjobsen @knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Ok, dat van Chemours wist ik niet.

Echter, bronnen genoeg: het volstaat dat een brandweerkorps oefeningen deed met blusschuim en de bodem daar is vervuild.

Hier op 1km van hetzelfde: oud terrein dat 20 jaar of zo door de brandweer is gebruikt als oefenterrein.

Het ding is: je gaat het nooit te weten komen. Maar dat lozingen doorgaan is zum kotzen.🤮

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:40

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm En hier wringt het schoentje: 'we lossen de hennep bladeren op in water met een reagens en we koken dat voor enkele uren. Tada, weg PFAS!'

Welnu, geloof je dat nu zelf? Het reagens is kalk en loog, kun je zo bij de drogist krijgen... :eyeroll: Yep, dat gaat werken! #not

Wat eg dan verkrijgt is een ander soort PFAS (of PFOS, of whatever g'het wil noemen,) want inerte staat, weet-je-nog-wel?

5/

Written by Pentaxke on 2025-01-16 at 17:46

@knuppelbeer @PhilippeBoey @nxadm Men verslijt ons voor een hoop idioten die ge eender wat kunt wijsmaken.

Het ding is: ik weet het principe van het maken van die reactieve staart: ge smijt Octanoylalcohol en HF (beide al geen stofjes waar ge mee te maken wil hebben - het is voor iets dat 3M een Seveso bedrijf is) in een container en zet daar enkele kiloVolts (of mss zelfs meer) aan elentriek op.

Als het zoveel moeite kost om het te maken, denk je dan dat je het opgelost krijgt met wa loog? 6/

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 06:58

@Pentaxke @nxadm je verbrandt dit op 1100 a 1200 graden. Geen enkele organische molecule blijft dan in zijn geheel bestaan. Enkel nog CO2.

Als ze spreken over niet afbreekbaar dan gaat dit over in de natuur en in waterzuiveringen. Als de temperatuur hoog genoeg is, wordt ELKE organische molecule afgebroken tot CO2 en enkele restgassen die als zuren overblijven in de gaswassing ( H2SO4 en HF in dit voorbeeld bij pfos). ALS ze het verbranden.

=> More informations about this toot | More toots from TomDB@mastodon-belgium.be

Written by Pentaxke on 2025-01-18 at 09:21

@TomDB @nxadm Ik lach daar eens goed mee; zie mijn bericht hieronder. https://mastodon-belgium.be/@Pentaxke/113839193529139152

Bij 1200 graden krijg je nog altijd dioxines en aromaten van elk soort slag. Dus geen volledige verbranding. En dat is bij verbranding van organische stoffen.

We spreken hier echter over inerten. Als je nu zou spreken over temperaturen in de orde van 5000K of zo zou ik je nog het voordeel van de twijfel geven. Bij 1200°C echter ==> vergeet het...

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 13:44

@Pentaxke @nxadm Bij 1200 ° wordt ALLE organica naar CO2 omgezet. En PFAS zijn bij verbranding geen inerten. Dat woord inerten wordt gebruikt voor reacties en PFAS reageren gewoon heel slecht in solventen en andere milieu's. Bij 1200 ° met de juiste hoeveelheid zuurstof heb je WEL volledige verbranding.

=> More informations about this toot | More toots from TomDB@mastodon-belgium.be

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 13:44

@Pentaxke @nxadm Het probleem is vooral dat de verbandingsovens niet naar die 1200 °C gaan omdat dan sommige zachte metalen smelten en een niet gewenste laag op de binnenwand van de oven kunnen leggen of zelfs de hittewerende wand kan barsten.

Dioxines zijn te wijten aan chloorhoudende moleculen die bij te lage verbrandingstemperaturen vrijkomen uit de oven. PFOS bevatten fluroiden en geen chlorides. Andere moleculen.

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 13:45

@Pentaxke @nxadm En er is ook nog zoiets als verblijftijd in de oven die meetelt. Om over je inerten te spreken, de enige inerten bij een verbranding op die temperaturen zijn de edelgassen en N2 (stikstofgas).

Written by Pentaxke on 2025-01-18 at 16:13

@TomDB @nxadm Heb je daar ergens literatuur over? En dan specifiek over PFAS. Ik bewonder je optimisme, maar in deze ben ik nogal argwanend geworden...

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 17:15

@Pentaxke @nxadm Ik zoek het even op voor je specifiek voor PFAS, ik weet dat er 1 PFAS component altijd de lastigaard is, CF4. En omdat die meer dan 1 F bevat steken ze die meer onder PFAS (polyfluor...).

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 17:17

@Pentaxke @nxadm https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9778349/

Sectie 7 bespreekt thermische decompositie (verbranding). Ik zoek nog iets over die CF4 ook.

Written by Pentaxke on 2025-01-18 at 17:29

@TomDB @nxadm "There is an alarming report of higher concentrations of PFOA found in the air at the incinerator sites (...) Public concern is that the incineration may spread PFAS and not break them down. This publication claims that the preliminary data show that soil and surface water near a commercial facility in Cohoes, New York, that has burned firefighting foam containing PFAS are contaminated with PFAS"

Ik denk dat mijn veronderstelling juist is: PFAS verbranden is geen goed idee...

Written by Tom DB 🦣 on 2025-01-18 at 17:33

@Pentaxke @nxadm https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0045653521021573

Temperaturen van 1500 K (~ 1227 °C) als je verblijftijden van 25 seconden gebruikt, langer kan dus op lagere temperaturen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666821122001818

Deze studie spreekt over CF4 maar het is een test in het labo bij 1000 °C en maar voor 2S. (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S004565350500425X)

Dat is niet realistisch met hoe een verbradingsove in de realiteit werkt. Wel is het zo dat die 2s onvoldoende is om het af tebreken en enkel gekeken naar CF4.

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113828613488414629
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
530.478102 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
12.586435 milliseconds

This content has been proxied by September (ba2dc).