[dk] Skulle dette forslag https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-01-11-partier-vil-holde-elon-musk-typer-ude-af-dansk-politik om at stoppe økonomisk partistøtte fra #Musk blive gennemført, har partierne selv vist hvordan man omgår det: bidrag via pengeklubber som er undtaget fra reglerne om transparens (guess why?).
Desuden: hvis Musk vil påvirke et dansk folketingsvalg, er det mest oplagte (og effektive) utvivlsomt at bruge platformen X, som danske politikere promoverer i stor stil..
Kunne vi ikke få nogle forslag som har bare en chance for at virke?
[#]deleteX #dkpol
=> More informations about this toot | More toots from je5perl@eupolicy.social
@je5perl Hvis det kan bane vejen til åbne partiregnskaber så fint med mig. Det er relativt let at spore udenlandske pengeoverførsler efter alle hvidvaskreformerne. Jeg har selv måttet udfylde jeg ved ikke hvor mange papirer blot for at modtage små 1000 kr i royalties for et bogkapitel publiceret i Singapore.
=> More informations about this toot | More toots from mok0@mastodon.online
@je5perl interessant, jeg mener principielt at der skal være åbne regnskaber i de politiske partier, således at vi som vælgere kan se hvem der betaler, for at få deres politik igennem.
Jeg synes dog retorikken er interessant, når Georgien vil gøre noget lignende, er det forfærdeligt https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-05-15-kontroversiel-russerlov-vedtaget-i-georgien-kan-vaere-et-oenske-fra-putins-side-siger-analytiker
Men nu taler de europæiske lande om det samme.
=> More informations about this toot | More toots from Crisper@techhub.social
@je5perl En ting er hvad politikerne bruger, noget andet er hvad danske vælgere bruger.
Andet er, at Musk effekten er vildt overvurderet.
Det var Trump der vandt i USA, ikke Musk. Musk er sådan en wannabee man ikke rigtig kan tage seriøst.
Så vil du måske sige at Trump vandt med støtte fra Mush. Nope. Trump vandt egenrådigt.
=> More informations about this toot | More toots from stigcq@tryme.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini