Ancestors

Toot

Written by Kees van Malssen on 2025-01-03 at 08:19

En 2025 levert ook op de derde dag weer #GoedNieuws.

Ondanks al het meestribbelen van tal van mensen neemt groene stroom een steeds groter aandeel in de (Europese) stroomvoorziening. En ook nog tegen lagere prijzen!

Europese stroomproductie was in 2024 schoner dan ooit https://www.nu.nl/economie/6341100/europese-stroomproductie-was-in-2024-schoner-dan-ooit.html

[#]boost #duurzaam #pv #zonnestroom #windstroom

=> More informations about this toot | More toots from KFvMalssen@mastodon.social

Descendants

Written by Paul Brugman on 2025-01-03 at 09:39

@KFvMalssen Ik wil dit feestje niet bederven. Maar de wereldwijde CO2-uitstoot stijgt nog steeds, ondanks de massale uitrol van zonnevelden en windturbines, met alle gevolgen voor natuur en landschap. Je kunt argumenteren wat je wilt, ik vind deze installaties landschapsverwoestend, zoals de foto ook illustreert. Voeg daarbij de milieugevolgen van de winning van grondstoffen voor batterijen (bijv. Nieuw-Caledonië). We moeten af van het kapitalistische dogma van eeuwige groei.

=> More informations about this toot | More toots from PaulB@mastodon.nl

Written by Paul Brugman on 2025-01-04 at 09:46

@KFvMalssen Natuurlijk reageerde ik wat provocatief en zie ook ik de klimaatellende. Maar ik geloof niet dat die afgewend wordt door alles vol te zetten met windmolens en zonnevelden, wat o.a. hier in Spanje aan de gang is, met alle infrastructuur eromheen. Zo lang er geen fundamentele economische systeemverandering plaatsvindt, en ik zie die voorlopig niet gebeuren, vrees ik dat #klimaatopwarming, biodiversiteitsverlies, milieu- en natuurverwoesting “gewoon” door zullen gaan.

Written by Paul Brugman on 2025-01-04 at 09:46

@KFvMalssen Wat me verbaast hoe weinig discussie hierover is, ook bij zich groen noemende partijen en milieuorganisaties.

We geloven toch niet echt dat de olielanden en energiebedrijven olie en gas in de grond zullen laten zitten?

Voorbeeld (bij wie zouden de opbrengsten terechtkomen?): https://nos.nl/artikel/2539382-miljardeninvestering-surinaams-olieveld-moet-land-uit-financiele-crisis-helpen

Written by Kees van Malssen on 2025-01-04 at 10:49

@PaulB wat mij betreft is dat niet eens een punt van discussie. XR zet zich er nadrukkelijk voor in en wordt van alle kanten gesteund. Afschaffen fossiele discussie is ook zoiets.

Fossiel stoken moet economisch onrendabel worden. Pas dan stopt het. Dat kan door duurder maken ( CO2 tax) of door alternatieven goedkoper te maken. Om de moed er in te houden is het goed om te (laten) zien dat er wel degelijk vooruitgang geboekt wordt, al mag het veel meer zijn.

=> More informations about this toot | More toots from KFvMalssen@mastodon.social

Written by Herman 🇪🇺🇺🇦🇾🇪🍋 on 2025-01-04 at 10:52

@KFvMalssen @PaulB 🎯Olie en gas blijven alleen in de grond zitten wanneer dat economisch voordeliger is.

=> More informations about this toot | More toots from Herman@mastodon.world

Written by Paul Brugman on 2025-01-04 at 12:45

@KFvMalssen Wat mij betreft dient de #energietransitie een tweesnijdend zwaard te zijn: aan de ene kant overgang naar duurzame energiebronnen (wind, zon), aan de andere kant een drastische vermindering van het energiegebruik, wat niet kan zonder een vorm van degrowth en mondiale herverdeling van welvaart (zie bijv. Jason Hickel). Vooralsnog zie ik alleen deels het eerste gebeuren terwijl tegelijkertijd de CO2-uitstoot na de coronadip nog steeds toeneemt. https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/wereldwijde-uitstoot-van-co2-is-nog-niet-aan-het-dalen

Written by Kees van Malssen on 2025-01-04 at 17:26

@PaulB dan zie je nogal wat over het hoofd: LED technologie heeft verlichting en schermen enorm veel zuiniger gemaakt.

En hoewel er vooral minder en minder zware auto's moeten komen, EV's gebruiken ca 15 kWh/100 km. Dat komt overeen met ca 1.5 L benzine. Ook een factor 3 a 4 zuiniger. Warmtepompen verkleinen de energievraag voor verwarming ook met een factor van minimaal 3. En er is meer.

Written by Kees van Malssen on 2025-01-04 at 17:28

@PaulB isolatie van gebouwen verlaagt de energievraag fors. En als straks de fossiele energie echt minder wordt, gaat dat veel scheepvaart schelen.

Laat onverlet dat met AI en datacenters er aan de andere kant weer veel verspild wordt, maar er is wel degelijk ook substantieel aandacht en invulling van energiebesparing.

Written by Paul Brugman on 2025-01-04 at 18:51

@KFvMalssen Het is lastig om technologische vooruitgang die onmiskenbaar zeer forse energiebesparingen mogelijk maakt af te zetten tegen de stijgende energievraag. Datacenters voor AI zijn, die behalve veel stroom ook enorm veel koelwater vergen, zijn een goed voorbeeld. Uit de historie kennen we de Jevons-paradox. Mij valt bijvoorbeeld op dat de nieuwe elektrische auto’s die op de weg verschijnen in meerderheid SUV’s zijn (met de Cybertruck van Musk als meest extreme uitwas).

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113763444280979735
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
306.146557 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
2.382097 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).