Ancestors

Toot

Written by Inger Aspåker on 2024-12-26 at 08:45

Inte ens fastighetsägarna anser att marknadshyror löser bostadsbristen.

Däremot är det ju ännu ett sätt att ta av det allmänna (våra inbetalda skattepengar) för att ge till några få företag (som redan har bra lönsamhet). Den här gången via bostadsbidrag.

Så gör ert jobb och lös grundproblemet kära politiker. Som är mer jobb o svårare förvisso än att bara avreglera. Men ändå. En långsiktig lösning.

=> More informations about this toot | More toots from iakonkret@mstdn.social

Descendants

Written by MattiP 🤡🃏🧌🚩 on 2024-12-26 at 10:22

@iakonkret De flesta partierna är för rädda att de ska missa röster från alla de där som har bostadslån på flera miljoner kronor så bostadsmarknaden kommer inte att lösas.

Personligen är jag för ett nytt miljonprogram som lärt sig av det gamla och snabbpendel mellan kranskommunerna. Ingen ska behöva stå i bostadskö i mer än ett år, och det ska vara möjligt att bo och jobba i olika delar av staden utan att spendera timmar på att pendla varje dag.

=> More informations about this toot | More toots from MattiP@common.se

Written by Inger Aspåker on 2024-12-26 at 12:12

@MattiP Håller med. Och det är sjukt att vi skapat ett system som bygger på fortsatta prisökningar på bostäder. Där vi inte kan bygga bort bostadsbristen så att unga kan flytta hemifrån. Ett gigantiskt politiskt misslyckande. Och gäller ju inte bara våra storstäder. :/

=> More informations about this toot | More toots from iakonkret@mstdn.social

Written by MattiP 🤡🃏🧌🚩 on 2024-12-26 at 13:37

@iakonkret Jag är övertygad om att vi kan, men den politiska viljan finns inte. Antingen för att de kan förlora ett par röster, eller för att projekten sträcker sig över flera mandatperioder och då är de inte säkra på att de får äran för det.

Jag erkänner att jag är en smula konspiratoriskt, men en effekt av höga bostadspriser och att folk har höga lån är att de inte vågar riskera att bli av med jobbet. Hjälper inte med en stack fackrörelse om de inte har medlemmarnas stöd.

=> More informations about this toot | More toots from MattiP@common.se

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113718246940024000
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
257.928058 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
0.744659 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).