Ancestors

Toot

Written by Morten on 2024-11-27 at 08:17

Når pladsen på online platforme som X, Facebook og Instagram begynder at stramme og vi egentlig helst vil videre, hvad er det så der forhindrer os i at flytte? Det er en psykologisk mekanisme, der kaldes tabsaversion, og den bliver udnyttet helt bevidst. Mere på bloggen 👇

https://bechster.dk/fra-x-til-bluesky-adfaerden-der-far-os-til-at-blive-haengende/

[#]socialmedia #X #Facebook #psykologi #tabsaversion #adfærd

=> More informations about this toot | More toots from bech@mstdn.dk

Descendants

Written by Anders Puck Nielsen on 2024-11-27 at 08:31

@bech Tak. Meget spændende. Det er tydeligt at det ikke er nok til at få folk til at flytte socialt medie, at en ny platform er objektivt bedre. Den nye platform skal være meget bedre før brugerne vil tage springet.

Vi bruger i øvrigt også Kahnemans teori inden for militærforskningen for at forklare at det er dem som er ved at tabe, der vil gøre de vildeste ting.

=> More informations about this toot | More toots from anderspuck@krigskunst.social

Written by Morten on 2024-11-27 at 08:53

@anderspuck Ja, platformen skal være meget bedre OG de skal have alle vennerne med, ellers rykker de sig generelt ikke.

Kahneman er rigtig spændende læsning. Mange menneskelige handlinger, eller mangel på samme, giver meget bedre mening, hvis man har lidt basal forståelse af system 1 og system 2.

Det lyder interessant, at faren for at tabe kan få den ene part til at gøre vildere ting, men det giver ret god mening. Man kæmper vel mere desperat, hvis man har ryggen mod muren?

Written by Anders Puck Nielsen on 2024-11-27 at 13:31

@bech Præcis. En krigsførende part er typisk parat til at tage meget større risiko for at undgå et tab. Hvis man står over for at kunne få en gevinst, vil man være mere forsigtig. Det er desværre også derfor at en krig som i Ukraine bliver farligere når den nærmer sig en afslutning, for pludselig vil en af parterne erkende at de er ved at tabe.

=> More informations about this toot | More toots from anderspuck@krigskunst.social

Written by Peter Makholm (Dansk) on 2024-11-27 at 08:51

@bech Et aspekt af det er problemet med at få alle til at tage samme beslutning samtidigt.

Doctorow skrev om det aspekt her: https://pluralistic.net/2022/10/29/how-to-leave-dying-social-media-platforms/

=> More informations about this toot | More toots from pmakholm@norrebro.space

Written by Morten on 2024-11-27 at 09:04

@pmakholm Spændende læsning. Og det tapper jo fint ind i den bagvedliggende psykologiske mekanisme. Du ved, hvad du har, men du ved ikke, hvad du får.

Written by malte on 2024-12-12 at 16:21

@bech @pmakholm I Cory Doctorows bog "The Internet Con" bygger han videre på det fænomen kaldet "switching costs" - hvilket netop er et begreb for tabsaversion ift platformene (som de store platforme selv aktivt spekulerer i - Doctorow viser alle de tricks de benytter sig af) https://www.versobooks.com/products/3035-the-internet-con

=> More informations about this toot | More toots from malte@radikal.social

Written by Peter Makholm (Dansk) on 2024-12-13 at 14:26

@malte Orv, den købte jeg som pre-sale, men jeg tror vist aldrig jeg fik læst den.

@bech

=> More informations about this toot | More toots from pmakholm@norrebro.space

Written by Simon Justesen on 2024-11-27 at 10:57

@bech Godt skrevet! Jeg håber sgu vi med tiden får flyttet folk ud på åbne platforme, også selvom de fleste ikke bekymrer sig om de filosofiske eller tekniske detaljer. For så kan udviklere altid bygge en bro mellem de forskellige tjenester, så vi ikke mister kontakten til folk.

Man behøver bare kigge på Twitter/X, hvordan Musk - i hvert fald delvist - fik sat en prop i flugten ved at indføre sanktioner ift. at linke til andre sociale medier, og så i øvrigt lukke deres API ned, så man ikke kunne lave forbedrede eksportfunktioner og finde folk igen. Det var en form for magtdemonstration/censur, som han slet ikke fik nok kritik for. Det var et eksempel på et kontakttab, som dybest set skyldes tjenesteudbyderens hang til at låse folk til platformen.

(edit. jeg opdagede at mit indspark stak af i øst og vest, så det er redigeret lidt 😂 )

=> More informations about this toot | More toots from simonjust@mstdn.dk

Written by Morten on 2024-11-27 at 12:54

@simonjust Det skal nok komme snigende, når også Bluesky bliver lortificeret 😉 Fediverset er med på den lange bane.

Written by Simon Justesen on 2024-11-27 at 13:28

@bech Med stor sandsynlighed - lortificering er i øvrigt et fedt udtryk 😆

=> More informations about this toot | More toots from simonjust@mstdn.dk

Written by Thomas Tanghus on 2024-11-27 at 14:13

@simonjust @bech eller bare forlortning.

=> More informations about this toot | More toots from tanghus@freeradical.zone

Written by 🅺🅸🅼 🆂🅲🅷🆄🅻🆉 on 2024-11-27 at 11:12

@bech meget interessant. Kahneman har sat ord på virkeligt mange spændende ting ved den menneskelige hjerne og vores ageren.

=> More informations about this toot | More toots from kimschulz@social.data.coop

Written by Morten on 2024-11-27 at 12:50

@kimschulz Bestemt. Flere ville forstå mere om egne og andres handlinger, hvis de havde læst lidt Kahneman 😊

Written by 🅺🅸🅼 🆂🅲🅷🆄🅻🆉 on 2024-11-27 at 12:51

@bech Jeg havde meget ud af bogen "Noise", som vist også er kommet på dansk nu.

=> More informations about this toot | More toots from kimschulz@social.data.coop

Written by Morten on 2024-11-27 at 12:58

@kimschulz Jeg tror faktisk, min kone har slæbt den med hjem til bogstakken engang. Den må på min læseliste.

Proxy Information
Original URL
gemini://mastogem.picasoft.net/thread/113553930083316605
Status Code
Success (20)
Meta
text/gemini
Capsule Response Time
394.699385 milliseconds
Gemini-to-HTML Time
2.843801 milliseconds

This content has been proxied by September (3851b).