Plötsligt händer det. Idag åker jag med Trainy Mctrainface :)
=> More informations about this toot | More toots from astrojoachim@astrodon.social
@astrojoachim Vilket gillar du bäst, X2000 eller VR/MTR?
=> More informations about this toot | More toots from eriksandblom@mastodon.green
@eriksandblom Kalla mig konservativ men x2k är klart bekvämare (både stolar, allmän atmosfär där inne och lutning i kurvor). Men jag gungar mindre i kontorsstolen på mån em efter vr/mtrx hehe. Vr-tågen känns som aningen bekvämare och såklart snabba pendeltåg.
=> More informations about this toot | More toots from astrojoachim@astrodon.social
@astrojoachim Håller med. Och X2000 är tystare också. Det enda som VR är bättre på är renspolande toaletter. SJ toaletter strilar bara lite när man spolar.
=> More informations about this toot | More toots from eriksandblom@mastodon.green
@eriksandblom För mig har VR/mtrx oxå varit punktligare knasigt nog, men oxå billigare och har en bättre avgångstid på mån morgon till sth. Men hem tar jag SJ hela vägen.
@eriksandblom Det konstiga med SJ:s mån-tåg GBG>STH som jag brukade ta (kl 0650 eller kl 0724) var att det nästan alltid var sent. Antingen så rullade vi utan nån förklaring 10-15min sent från gbg eller så var tåget inte ens på perrong vid avgång. Det innebar att vi alltid tappade vår "tidslot" och fastnade bakom div då mer prioriterade tåg (de var i tid, tex mtrx). När det är så nästan varje vecka blir man rätt frustrerad och trött så livet har blivit mycket bättre sen jag bytte på måndagar.
@astrojoachim @eriksandblom Den typen av förseningar är frustrerande. Då ligger det ett systematiskt fel bakom, ett fel som de ansvariga uppenbarligen inte lyckas att hantera.
=> More informations about this toot | More toots from violanders@mastodon.nu
@violanders @eriksandblom Efter mina första månader som veckopendlare till Uppsala skrev jag just ett mail till SJ formulerat typ så; att det finns uppenbart systematiska fel för jag var, varenda jävla vecka, mellan 20 och 40min sen till STH (och missade tåget till Uppsala varje vecka därför).
@astrojoachim @violanders Bra jobbat Joachim! Min gissning: de har sparat in på personal och hinner inte furnera lika många morgontåg som tidtabellen utlovar. Ett tag fanns X2000 som gick 05:55, sen 06:00, sen 06:35, sen nån till. Några var dessutom dubbelkopplade.
@eriksandblom @violanders Ja de dubbelkopplade tågen lyser med sin frånvaro. Minns att jag åkte såna för 10år sen. Spontant känns det ju som ett effektivt sätt att öka kapaciteten utan att fylla järnvägen med fler tåg. Men ja, jag är på sätt o vis glad över att de avgångar som inte funkar inte finns längre :)
=> More informations about this toot | More toots from astrojoachim@astrodon.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini