Nå sprogkyndige - måske @tanyakaroli @sorensorensen -
Min datter bruger en lidt sjov sætningskonstruktion, hvor hun bruger 'gad' i stedet for 'ville'.
Her til aften sagde hun fx 'jeg gad ikke se det som en trussel' - i betydningen 'jeg ville ikke se det som en trussel' - er det en sprogbrug andre er stødt på?
=> More informations about this toot | More toots from tryberg@mastodon.social
@tryberg @tanyakaroli Hm, nej, men i eksemplet er der en negation, og jeg kan måske godt se hvordan 'gad ikke' kan komme til at være lidt negationsunderstregende?
=> More informations about this toot | More toots from sorensorensen@lingo.lol
@sorensorensen @tanyakaroli ja, og måske er det fordi hun ofte ikke bruger en forstærker (eller hvad det hedder) eller en negation. Tror hun siger ting der lyder som 'jeg gad at det bliver en god dag' og så mangler der jo bare et gad 'godt'. Vil prøve at lægge mærke til, om det er det...Jeg vil begynde at skrive det ned fordi jeg synes det er lidt interessant :)
=> More informations about this toot | More toots from tryberg@mastodon.social
@tryberg Det er jo egentlig lidt fjollet at vi gerne vil have 'godt' der - i mange andre sammenhænge kan det udelades 🤔 Funky stuff!
=> More informations about this toot | More toots from sorensorensen@lingo.lol
@sorensorensen Ja, det kan være, det er det, hun synes :) og jeg synes jo heller ikke det er forkert - det springer bare i ørerne, og jeg kan ikke finde ud af, hvor det kommer fra.
=> More informations about this toot | More toots from tryberg@mastodon.social This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini