Väldigt nöjd med att nu ha tillräcklig koll på git för att kunna reda upp röran när jag råkat ställa till det för mig, istället för att slå ut med armarna och skapa ett nytt repo. Och att förstå hur rebase egentligen funkar istället för att bara ha en vag idé om att det är något som ger enklare struktur än merge när man slår ihop grenar. Det var den här förklaringen av git reset som började få mig på rätt spår för typ en månad sedan: https://git-scm.com/book/en/v2/Git-Tools-Reset-Demystified
=> More informations about this toot | More toots from avadeaux@mastodon.nu
Så här är det: det är inte git som är krångligt, det är versionshantering som är krångligt. Git gör det så enkelt som möjligt, men inte enklare. Att ha en vag förståelse av CVS och Subversion i bakhuvudet har kanske gett mig förutfattade meningar som gjort det svårare att ta in begreppen i Git fullt ut.
Men alla borde lära sig att använda versionshanteringsverktyg, inte bara programmerare. Tänk vad det skulle göra åt virrvarret av ändrade ordbehandlingsdokument och kalkylark på arbetsplatserna!
@avadeaux Git är mycket najs! Och väldigt kraftfullt! Men det krävs ändå rätt mycket användning för att man ska få koll på grejerna. Men det finns väl viss versionshantering i typ kalkylark och dokument nu för tiden också vill jag komma ihåg
=> More informations about this toot | More toots from samuel@social.spejset.org
@samuel Versionshantering i betydelsen att man kan göra merge och liknande? Annars funkar det ju inte: som sagt, versionshantering ska vara så enkel som möjligt MEN INTE ENKLARE.
@avadeaux Sant, den klarar nog inte av merge
=> More informations about this toot | More toots from samuel@social.spejset.org
@samuel Jag funderar ibland på hur man skulle kunna bygga ett verktyg för textredigering som skulle fungera på vettigt sätt. Tänker mig något som sparar i markdown eller liknande och integrerar git, men som enkelt kan exporteras till PDF, HTML och kanske också Word för dem som tror att de måste ha det, och som har ett lättviktigt WYSIWYG-gränssnitt för dem som tror att de måste ha det. Jag har en ganska tydlig vision, behöver bara tid. :)
=> More informations about this toot | More toots from avadeaux@mastodon.nu This content has been proxied by September (3851b).Proxy Information
text/gemini